vrijdag 4 juni 2010

Citroen cheesecake

Een weelderige, gebakken cheesecake.


Ingrediënten:
- 225 gram digestive biscuits
- 100 gram gesmolten roomboter
- 250 gram mascarpone
- 600 gram roomkaas (monchou kuipjes)
- 2 hele eieren en 2 eigelen
- de geraspte schil van 3 citroenen en van één het sap
- 175 gram basterdsuiker
- 4 eetlepels bloem

Voor de garnering:
- 250 ml zure room
- 3 eetlepels lemon curd
- 1 doosje frambozen of aardbeien



Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Bekleed de bodem van een vorm van 24 cm doorsnede met bakpapier en vet hem in. Doe de digestive koekjes in de keukenmachine en maal ze fijn. Voeg de gesmolten boter toe en meng met de koek kruimels. Verdeel het over de bodem en druk met de bolle kant van een lepel goed aan. Zet de bakvorm ca 15 minuten in de koelkast.
2. Doe al de andere ingrediënten in een grote schaal en meng ze met de mixer goed door elkaar.
Schenk alles in de taartvorm en bak 35 - 40 minuten in het midden van de oven.
3. Zet de oven uit en laat de taart afkoelen in de oven.
4. Smeer voor het serveren de losgeklopte zure room over de taart en verdeel er de lemon curd en de frambozen over.

Bron: "Good Food" site.

Deze taart heb ik een half jaar geleden ook eens gemaakt. Hij smaakte verrukkelijk. Vandaag weer gemaakt, alleen na alle recensies gelezen te hebben nog van een ½ citroen het sap extra toegevoegd en ook de geraspte schil. Na het verstrijken van de oventijd is het midden van de taart nog een beetje zacht, maar dat komt helemaal goed als je de taart in de oven af laat koelen.
Ik heb lemon curd uit een potje gebruikt (AH), dit kun je het beste een héél klein beetje verwarmen voordat je het op de taart smeert, dan kun je het beter verdelen.
Zoals je op de onderste foto kunt zien, had ik weer geen geduld om de taart na het decoreren weer terug te zetten in de koelkast. Dat kun je beter wel doen, dan kan het zich even zetten.

7 opmerkingen:

Barbara zei

Wat ziet het er allemaal heeeeeerlijk uit !!!!

Lisette zei

Afgelopen weekend dit recept gemaakt met het sap en schil van een extra citroen. De taart was verrukkelijk!
Ik had de zure room losgeroerd en gemengd met de lemon curd en daarna over de taart gesmeerd.
Bedankt voor weer zo'n lekker recept!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Lisette,fijn dat de taart goed in de smaak viel.
groetjes, Caroline

Sam zei

Deze cheesecake laatst gemaakt. PRima de luxe! Heb er wat zwarte bessen uit eigen tuin bovenop bijgedaan. Blijvertje.

Anoniem zei

Vorige week gemaakt en hij was goddelijk!!! Iedereen was vol lof.
Het enige dat ik anders had gedaan was dat ik geen zure room heb gebruikt, maar alleen een laagje lemoncurd bovenop. Daarover nog frambozen en wat poedersuiker.
Bedankt voor het recept. Ik ga hem zeker vaker maken en over en paar weken ga ik hier minicheesecakejes mee maken. Heb jij dat al eens gedaan?
Groetjes en fijne paasdagen,
Karen

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Karen. Nee, mini cheesecakejes heb ik er niet van gemaakt,
Groetjes, Caroline

Anoniem zei

Het was een groot succes Caroline, ik heb er ook nog een flinke scheut limoncello ingedaan. Bedankt voor het recept!
Je oud collega: Caesar.