maandag 9 augustus 2010

Bramen - kaneeltaart

Ingrediënten:
- 140 g zachte boter
- 140 g kristalsuiker
- 140 g gemalen amandelen
- 140 g zelfrijzend bakmeel
- 1 ei
- 2 tl kaneelpoeder
- 2 tl vanille-extract
- 225 g verse bramen
- poedersuiker, voor het bestuiven

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Bekleed een springvorm van 20 cm met bakpapier en vet in.
2. Klop de boter, de suiker, de amandelen, de bloem, het ei, de helft van het kaneel en het vanille-extract in een kom door elkaar.
3. Schep de helft van het mengsel in de vorm en strijk het met een vork enigszins vlak. Leg de bramen erop en verdeel de rest van het beslag erover. Alle bramen moeten bedekt zijn. Dit gaat best een beetje lastig, ik doe het met een paletmes en smeer het deeg daarmee uit over de bramen. Heb je geen paletmes gaat het misschien ook met een groot mes.
4. Zet de vorm op een bakplaat en bak de taart 1 uur, tot hij goudbruin en veerkrachtig is. Laat in de vorm afkoelen.
5. Leg de taart op een rooster en strooi de kaneel en de poedersuiker erover.

Bron: 'La dolce vita' Ursula Ferrigno.


Een paar jaar geleden dit recept ook al eens gemaakt, maar eigenlijk waren wij
vergeten wat een geweldig lekkere taart dit is!

16 opmerkingen:

Femke zei

Deze taart ziet er geweldig uit!
Ga ik zeker snel een keertje proberen!
Lijkt me ook erg lekker met bosvruchten erin :)

Els zei

Ik ben dol op bramen en dan dit recept te zien en vooral de foto's, heerlijk!

Unknown zei

Dag Caroline,

Gisteren heb ik geprobeerd deze taart te bakken, geheel volgens de richtlijnen, maar dit is niet gelukt. De braambessen kwamen uit de diepvries, en na 1u bakken was de kern vloeibaar, door het vocht van de bessen.
Hoe voorkom ik dit?
De smaak was in ieder geval heerlijk.

Alvast bedankt
Nele

Caroline Brouwer zei

Had je de bramen laten ontdooien en in een vergiet uit laten lekken?
Ik had verse bramen gebruikt, ik denk dat de diepvries bramen veel meer vocht bevatten. Jammer!
Want het is een heerlijke taart.

Unknown zei

Bedankt voor de tip - ik probeer het opnieuw!

Unknown zei

De taart is geslaagd! heel lekker!!
Het probleem lag inderdaad bij de diepvries bramen. Ik heb ze nu op voorhand uitgehaald en laten ontdooien.

Bedankt voor de goede tip!

Sanne zei

Ik ben gisteren met mijn moeder bramen gaan plukken, en we kwamen, fanatiek als we waren, met 2 kilo bramen thuis. Van het overgrote deel jam gemaakt en ik wou ook nog graag een bramentaart maken. Ik heb uiteindelijk deze taart gemaakt en hij was heerlijk! Ik kwam er pas laat achter dat mijn springvorm te groot was voor de hoeveelheid beslag, en aangezien ik geen zelfrijzend bakmeel meer had, heb ik een beetje beslag geïmproviseerd met bloem en bakpoeder. Ik vind de gemalen amandelen ook heel lekker in de taart. Ik twijfelde eerst nog, amandelen door de taart? Maar, echt, heel lekker!

Caroline Brouwer zei

@Sanne, gemalen amandelen zijn heel erg lekker in een taart. Fijn te horen dat de taart goed in de smaak is gevallen. Volgende week plaats ik ook nog iets met bramen.

Anoniem zei

hoi Caroline,

De taart is goed gelukt...en rook heerlijk in de oven. Ik geef de taart als presentje, dus ik heb hem zelf niet geproefd. Ik ga er maar vanuit dat hij net zo lekker smaakt dan dat hij ruikt.

Groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Maak je niet ongerust. deze taart is heerlijk! De ontvanger zal blij zijn.
groeten, Caroline

Marianne mjmb zei

Een groot succes! Ik had de tips hierboven al gelezen, dus de bramen op tijd uit de vriezer gehaald zodat de taart niet nat is geworden!

Unknown zei

Zou je deze taart ook met een ander soort fruit kunnen maken bv pruimen?

Caroline Brouwer zei

Hallo Heleen,
Ik zou het proberen, maar houdt er wel rekening mee dat er bij pruimen veel vocht vrij komt.
groeten, Caroline

lies zei

nét gemaakt. het uitsmeren van de bovenste laag gaat gemakkelijker als je de spatel (ik heb pannenlikker gebruikt ) even nat maakt. Nu in de oven, ben benieuwd hoe hij gaat lukken.

Linda zei

Beste Carolien, als ik inspiratie nodig heb wat te doen met een paar ingrediënten, ga ik altijd even naar jouw site. Ik weet dan zeker dat ik iets vind dat anders is dan anders én dat het recept zal lukken. Heel erg fijn! Nu heb ik frambozen en bramen over. Ik ben gek op kokos en kaneel en kwam dit recept en je bramen & kokoskoeken tegen (http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/09/bramen-kokoskoeken.html). Een combinatie lijkt me een goed idee. Denk jij dat ook? En zal ik dan 2/3 van dit recept gebruiken als bodem en 1/3 van het andere recept (minus eieren en bramen, natuurlijk) voor de topping in een springvorm van 23 cm?

Linda zei

Ach, wat een lelijke "te snel getypt"-fout... Ik bedoelde natuurlijk Caroline.