vrijdag 20 augustus 2010

Chewy, chunky blondies

Ingrediënten:
- 270 g patentbloem
- 3/4 tl bakpoeder
- ½ tl baking soda
- ½ tl zout
- 230 g roomboter, op kamertemperatuur
- 300 g lichtbruine basterdsuiker
- 100 g kristalsuiker
- 2 grote eieren
- 1 tl vanille-extract
- 170 g donkere chocolade, in kleine stukjes gesneden
- 200 g vanille fudge, in kleine stukjes gesneden
- 110 g walnoten, grof gehakt
- 85 g grofgemalen kokos

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 170' C. Vet een bakblik van ca 20 x 30 cm in en bekleed met bakpapier.
2. Meng in een kom de bloem, baking soda, bakpoeder en het zout.
3. Klop met een mixer op medium snelheid de boter romig en voeg beide suikers toe. Klop nog 3 minuten. En voeg één voor één de eieren toe en klop na ieder ei nog 1 minuut, klop er dan het vanille-extract door.
4. Meng op een langzame snelheid de droge ingrediënten erdoor tot alles net gemengd is. Meng met een plastic spatel de walnoten, de kokos, de chocolade en de karamel erdoor. Verdeel het deeg in de bakvorm en strijk glad met de spatel.
5. Zet de vorm in de oven en bak 40 minuten, een satéprikker moet er droog en schoon uitkomen. De blondies zullen een beetje terug wijken van de zijkanten en zien er honingbruin uit. Laat het 15 minuten in de vorm afkoelen en laat verder geheel afkoelen op een rooster.
Snijd in vierkante stukken en serveer.

Bron: 'Baking from my home to yours' Dorie Greenspan.

Het is weer vrijdag, dus weer tijd om de collega's te trakteren op mijn 'bakkunsten'.
Dit keer weer een recept van Dorie Greenspan en wederom een toppertje!
Ik heb de naam 'Chewy, chunky blondies' maar niet letterlijk vertaald, want 'Blonde stukken om in te bijten' dat staat toch toch niet boven een post :-)

15 opmerkingen:

Det zei

O Caroline wat was deze HEERLIJK!!! Enne, fijn dat ik proefkonijn mag zijn!

LOYOYA'S KITCHEN zei

hahaha was wel grappig geweest ;)

Annet zei

Ik zou het bijna jammer gaan vinden dat ik niet meer op vrijdag werk! Ziet er weer heerlijk uit!

Lara zei

Hoi Caroline,

Dit zijn ondertussen mijn favoriete blondies! vanavond worden ze weer gebakken. De helft gaat mee naar de honkbalwedstrijd morgen, de andere helft mee naar het werk.
Bedankt voor het recept en je hebt een super blog waar ik graag gebruik van maak, bedankt!

Groeten Lara

Caroline Brouwer zei

Hallo Lara,
Ik begrijp helemaal dat het je favoriete blondies zijn ;-))Van mij ook!
Bedankt voor je complimenten, altijd fijn om te horen!
groetjes, Caroline

Margreet zei

Hallo Caroline,

Heb net je blog ontdekt en ben er helemaal weg van. Ga de blondies voor mn verjaardag maken.
Kom je vaker opzoeken.

groet,
Margreet

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
Goede keuze, ze zijn zalig.Ik maak ze ook vaak met mijn verjaardag om mijn collega's te trakteren.
groeten, Caroline

Margreet zei

Ha Caroline,

Ik heb nog een vraag, hoeveel vierkanten snij je uit dit recept? Ik ga het zondag maken en laat je weten hoe ze smaken.

Fijne dag,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
Je bakvorm is ca 20x30 dus ik denk ongeveer tussen de 20 a 25 stuks, als je ze ongeveer 5x5 maakt. Ze hoeven niet zo groot te zijn.
groeten, Caroline

Margreet zei

Dank je, je hoort van me.

Groetjes,
Margreet.

Margreet zei

Hallo Caroline.
De blondies zijn klaar en ontzettend lekker maar........in de oven en het schaaltje kokos nog klaar......vergeten. Stom natuurlijk maar de smaak was er niet minder om. Verder vond het een zwaar deeg om mee te werken.
Het is ontzettend machtig en mn stukken kon ik halveren.
Dank voor het recept en ik kom bij je terug.
groeten,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
Ik moest wel lachen, dat is mij ook wel eens gebeurd, dat mijn gebak in de oven stond en er nog een ingrediënt op het aanrecht stond!
Het is idd een zwaar deeg. En kleine stukjes zijn genoeg, maar wel lekker hè!
groeten, Caroline

Margreet zei

Ja, echt heerlijk en een paar vriendinnen wilden het recept. Ik heb ze naar je blog verwezen!!!

fijne dag en groet,
Margreet.

Anoniem zei

Een heerlijk recept! Ik heb alleen de vanillefudge vervangen door caramel fudge, want dat vind ik net iets lekkerder.

Groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Geweldig hè Judith, ik heb mijn collega's hier al een paar keer op getrakteerd. Die zijn er ook gek op!