maandag 23 augustus 2010

Geroosterde kip gevuld met couscous en pijnboompitten


Ingrediënten:

- 100 g couscous
- 175 ml kippenbouillon
- 50 g boter
- 1 ui, fijngesneden
- 1 knoflookteen, geperst
- 40 g pijnboompitten, geroosterd
- 140 g gedroogde abrikozen, grof gehakt
- grote handvol peterselie, gehakt
- 2 el munt, gehakt
- 1 citroen
- 1 ei, losgeklopt
- 3 à 4 grote kipfilets, ca 750 g
- 200 g plakjes bacon



Bereiden:
1. Doe de couscous in een schaal en giet de warme bouillon erover, bedek met folie en laat 5 min. staan, totdat de bouillon is opgenomen. Smelt de helft van de boter in een pan, en bak de ui en knoflook zachtjes in 5 minuten. Doe de ui, pijnboompitten en kruiden bij de couscous. Doe er een scheut citroensap en zout en peper bij en roer het ei erdoor. Laat afkoelen.
2. Leg de plakjes bacon overlappend naast elkaar op een vel aluminiumfolie. Maak een snee in het dikste deel van de kipfilets en leg ze tussen plasticfolie. Gebruik een zware pan om op de filets te slaan tot ze ongeveer 1 cm dik zijn. Leg de filets op de bacon, passend zodat er geen gaten zijn, maar laat een stukje over aan de lange kant, dit is makkelijk om te kipfilets op te rollen.
3. Verdeel het couscousmengsel over de kip aan een lange kant. Gebruik het aluminiumfolie om de bacon en kip op te rollen. Rol strak op in de folie en draai de uiteinden dicht. Leg de rol 2 uur in de koelkast.
4. Verwarm de oven voor op 180' C. Plaats de rol, met de zijde waar de bacon bij elkaar komt onder, op een bakplaat. Bak 30 minuten in de aluminiumfolie, vouw de folie dan open en smeer de kip in met de overgebleven boter. Bak nog een keer 30 minuten.


Dit recept is voor 4 à 6 personen. Ik had drie grote scharrelkip-filets gekocht. Het was héérlijk. De volgende dag het restje koud gegeten, smaakte ook erg lekker.

5 opmerkingen:

Every Life has a story zei

Oh dat lijkt me echt heel erg lekker! Ga ik binnenkort eens uitproberen :).
PS antwoord op jouw mailtje komt nog, ben het niet vergeten, over onze andere hobby :)
Groetjes Thea

Thee zei

Wat zie ik hier allemaal heerlijke recepten voorbij komen. Ben al in de keuken!

Anoniem zei

Tof zo'n gevulde kiprol. Couscous vind ik erg lekker.

Anoniem zei

Lijkt me heerlijk! Wel een vraag. Wordt de kip niet erg droog na 2x 30 min. in de over?

Groet van Mimi

Caroline Brouwer zei

Hallo Mini,
Het is lang geleden dat ik dit gerecht maakte. Het lijkt me ook best lang, maar kan me niet herinneren dat de kipfilet droog was. De kip gaat eerst met aluminiumfolie in de oven en is helemaal bedekt met bacon, dat houdt de kip mals en daardoor droogt het niet uit. Maar je kan proberen het korter te doen, maar controleer dan wel of de kip gaar is.
Groetjes, Caroline