woensdag 25 augustus 2010

Lijnzaadbrood met dadels en walnoten

Ingrediënten:
- 50 g boter, plus extra voor het invetten
- 250 g dadels zonder pit, in stukjes
- 30-40 g stroop
- 2½ dl water
- 250 g bloem
- 250 g volkorenmeel
- ½ tl zeezout gemalen
- 125 g rietsuiker
- 50 g walnoten, grof gehakt
- 30 g lijnzaad
- 2 tl bakpoeder
- 2 grote eieren
- 1 tl vanille-extract

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 170’ C. Vet een bakblik in met boter.
Doe de boter, stukjes dadel, de stroop en het water in een pannetje op laag vuur. Roer tot de boter en de stroop zijn gesmolten. Neem de pan van het vuur en laat afkoelen.
2. Meng bloem, volkorenmeel, lijnzaad, suiker, zout, walnoten en het bakpoeder in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden en doe daar 2 losgeklopte eieren, het vanille-extract en het dadelmengsel in. Roer goed door en doe het deeg in het bakblik. (vorm eventueel met natte handen een brood)
3. Bak het brood 45 min tot 1 uur in de oven, controleer of het brood gaar is door er een satéprikker in te steken, als die er schoon en droog uitkomt is het brood gaar. Laat het brood op een rooster afkoelen.
Lekker zo, of geroosterd en belegd met kaas.

Bron: Gordon Ramsay ‘Gezond met Ramsay’.

Makkelijk en snel te maken brood, je keuken wordt gevuld met een heerlijke geur als het brood in de oven staat.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een lekker brood is dit! Het was ook zo makkelijk te maken. Groetjes, Marlous

Margreet zei

Hallo Carolien,
Ik heb dit brood net gemaakt en het staat in de oven. Nu vraag ik me af of de 250 dl water niet teveel is. Het deeg was zo ontzettend nat en moeilijk te bewerken. het lijkt me wel heerlijk.....
groetjes,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
Ik denk dat je een rekenfoutje hebt gemaakt, 2½ dl is 250 ml en niet 250 dl. Dat is 10x zoveel.
Succes, Caroline

Margreet zei

Mijn fout in schrijven Carolien. Ik heb wel 250ml erin gedaan zoals in het recept maar vond het nogal nat. Nu ondertussen is het klaar en we hebben er een plak van gehad!!! Ontzettend lekker en voor herhaling vatbaar. Ben dol op je recepten en maak er vaak wat van evenals mn vriendinnen.
groetjes,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
gelukkig, pak van mijn hart! Soms is deeg inderdaad wat natter, maar komt het toch goed. Dit is al weer een tijdje geleden en ik maak zoveel,dat ik het soms niet helemaal meer weet. Maar dit brood vonden wij ook heel erg lekker! En wat leuk om te horen dat jij en je vriendinnen veel van mijn recepten uitproberen. Daar doe ik het allemaal voor. En ik vind het altijd leuk om te horen. Geniet van je brood!
groetjes Caroline

Judith zei

Ik heb het brood net gemaakt en staat af te koelen, het ruikt heerlijk! Kan niet wachten tot ik een sneetje kan nemen.
Het brood is alleen wel gescheurd bovenop. Is dit nog met een trucje te voorkomen bij volgende broodjes?

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Dat komt meestal omdat je oven te hoog staat. Heb je soms hete lucht gebruikt? Dan moet je oven namelijk 10% lager staan. Mijn recepten zijn altijd voor boven-en onderwarmte.
Maar het zal er net minder om smaken!
groetjes, Caroline

Judith zei

Bedankt voor je reactie Carolien!
Scheur of geen scheur, het smaakt er zeker niet minder om. Net de eerste plak geproefd en echt heerlijk!
Ik heb een conventionele oven en altijd onder- en bovenwarmte aan staan. Er staat ook altijd een oventhermometer in de oven zodat ik zeker weet dat de temperatuur klopt.
De volgende keer zet ik hem toch nog iets lager, eens kijken welk resultaat dat geeft.

Groetjes van Judith

Judith zei

Hallo Carolien,

Toch nog even een vraagje. Het brood smaakt echt verrukkelijk, maar vind het net ietsje te droog. Hoe kan ik het brood iets smeuiiger krijgen. Minder lang bakken of op minder hoge temperatuur? Of een beetje water of melk erbij? Heb jij nog een tip?

Alvast bedankt en groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
ik zou beginnen om de temperatuur iets lager te zetten, ook omdat je brood was gescheurd aan de bovenkant en misschien ook ietsjes meer vocht (water).
groeten, Caroline