zondag 8 augustus 2010

Spaghetti met salami, venkel en tomaten

Ingrediënten:
- 140 g goede, pittige Italiaanse salami, in plakjes
- 2 teentjes knoflook, fijngesneden
- 1 tl venkelzaad
- 1 knol venkel, gehalveerd en in dunne plakjes, de bovenste plukjes apart gehakt
- 2 blikken gepelde tomaten van 400 g
- 1 gedroogde Spaanse peper, verkruimeld
- zeezout en zwarte peper uit de molen
- olijfolie
- 455 g gedroogde spaghetti of linguine
- 2 handjes oud broodkruim
- een takje verse rozemarijn

Bereiden:
1. Giet een scheutje olijfolie in een pan, doe er de salami en gesneden knoflook bij. Kneus het venkelzaad licht in een vijzel of met een mes en doe het ook in de pan. Laat het 1 minuut bakken op laag vuur- het vet moet uit de salami bakken en deze moet krokant worden.
2. Doe nu de gesneden venkel erbij, roer, doe de deksel op de pan en zet het vuur iets hoger.
Laat 5 minuten koken en voeg de tomaten toe met wat gedroogde Spaanse peper. Laat 25 minuten koken tot het mengsel enigszins is ingedikt. Breng op smaak met zout en peper.
3. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op het pak.
4. Terwijl de pasta staat te koken, kan je het pangritata (krokante broodkruimels) bereiden om het gerecht een mooie structuur te geven en krokant te maken.
5. Neem daarvoor een paar flinke handen grof broodkruim - korstjes van het oude brood snijden en meng de zachte binnenkant kort in de keukenmachine. Bak het kruim met 4 tot 5 lepels olijfolie extra vierge en de knoflook, tot het krokant begint te worden.
Doe er voor extra smaak een takje rozemarijn bij.
6. Giet de pasta af in een vergiet en lat uitlekken, doe terug in de pan en meng er de tomatensaus door.
7. Serveer in een grote pan en strooi de groene venkelplukjes en krokante goudbruine pangrita er overheen.

Bron: 'Happy days with the naked chef' Jamie Oliver.

Pangritata bestaat in feite uit in knoflookolie geroosterde broodkruimels. In Italië werd pangritata vroeger, door mensen die zich niet veel konden veroorloven, als vervanging voor Parmezaanse kaas gebruikt. Het geeft een gerecht een fantastische smaak.

5 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Oeh dat lijkt me heerlijk! Ik ben gek op pasta :)

Anoniem zei

Klinkt heerlijk! Maar ik kan niet zo goed tegen salami helaas. :(

Anoniem zei

Lekker receptje en mooie foto's erbij!

Saskia zei

Hoi Caroline
Ik heb gisteravond dit recept gemaakt.
Het smaakte erg lekker.
Omdat ik het qua kruiden wat tam vond heb ik er nog een grote schep paprika poeder in gedaan en wat italiaanse kruiden.
Het ligt er natuurlijk aan welke salamie je gebruikt.
Ik heb de toscaanse salami van stegeman gebruikt. Die was al niet erg gekruid. Welke heb jij gebruikt?
Verder heb ik een handje ruccola sla op mijn bord er aan toegevoegd.

Groetjes van saskia

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Dat weet ik echt niet meer welke salami ik gebruikte. Maar je kunt het natuurlijk altijd naar eigen smaak aanpassen. Maar proefde je de venkel nog wel?
groeten, Caroline