zaterdag 7 augustus 2010

Swedish visiting cake

Ingrediënten:
- 200 gram suiker en een beetje om te bestrooien
- 1 citroen, de rasp
- 2 grote eieren
- ¼ tl zout
- 1 tl vanille-extract
- ½ tl amandel-extract
- 135 g patentbloem
- 115 g boter, gesmolten en afgekoeld
- 20 g gesnipperde amandelen

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Vet een vorm van 22 cm doorsnede in met boter.
2. Doe de suiker in een kom en voeg de citroenrasp toe en wrijf dit met je vingers door de suiker.
3. Klop de eieren er één voor één door, tot ze goed zijn opgenomen. Meng het zout en de extracten erdoor.
4. Meng met een spatel de bloem erdoor. Vouw daarna de gesmolten boter erin.
5. Doe het deeg in de vorm en maak de bovenkant glad met een spatel. Verdeel het amandelschaafsel erover en bestrooi met een beetje suiker.
6. Zet de cake in de oven en bak 25 - 30 minuten tot de bovenkant bruin is en een beetje krokant; de binnenkant moet nog een beetje vochtig zijn.
7. Haal de cake uit de oven en laat 5 minuten afkoelen in de vorm. Ga dan met een mes langs de rand en haal de cake eruit en laat verder op een rooster afkoelen.

Bron: 'Baking from my home to yours' Dorie Greenspan.

Deze cake bracht een Zweedse vriendin van Dorie mee toen ze bij haar op visite kwam. Dit recept is zo snel te maken: 'je kunt beginnen met deze cake als je visite de straat inrijdt en voordat ze bij jou aan de koffie zitten, is de cake klaar!' (volgens Dorie)

Deze heerlijke cake heb ik voor het eerst geproefd toen ik bij 'Uit de keuken van Arden' op bezoek was. Mede door haar enthousiasme voor het bakboek 'Baking from my home to yours' van Dorie Greenspan, heb ik het boek ook gekocht. Eerst had ik nog mijn twijfels omdat het een Amerikaans boek is en de hoeveelheden in cups worden aangegeven, maar met het handige omrekenschema, van cups naar grammen op haar site, durfde ik het toch aan. Inmiddels heb ik het schema uitgeprint en zit het voor in mijn boek, zodat ik het altijd bij de hand heb.

8 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Lijkt me heerlijk!

Anoniem zei

Ga hem proberen, lijkt mij ook wel wat en lekker makkelijk te maken.

NZ zei

Hi Carolien,
Deze lijkt mij inderdaad erg makkelijk om te maken. En het ziet er heerlijk uit.

Denk je dat het ook te maken is eventueel met volkorenmeel?
Gr,
NZ

Caroline Brouwer zei

Je kunt het proberen, het zal wel een andere smaak geven, maar vast ook wel lekker! Toevallig heb ik de cake afgelopen week 3x gemaakt en nog een keer op mijn blog geplaatst.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

hey caroline moet er geen bakpoeder of gist in???

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, nee dat gaat er niet in, de cake wordt ook niet erg hoog. Maar is wel heel lekker en makkelijk te maken!

Anoniem zei

Dag Caroline,

Wat bedoel je met vouw de boter erin.

Gr. D.

Caroline Brouwer zei

Met vouw de boter erin wordt bedoeld dat je de gesmolten roomboter er met een rubberen spatel voorzichtig door moet vouwen, dus niet wilt roeren, maar voorzichtig spatelen,zodat de lucht in het beslag blijft.