zaterdag 16 oktober 2010

Tarte tatin van portpeertjes


Ingrediënten:
- 8 à 10 stoofpeertjes
- 7,5 dl rode port
- 2 kaneelstokjes
- 2-3 reepjes mandarijnschil
- 100 g rietsuiker + extra voor bestrooien
- roomboter
- 5 plakjes roomboterbladerdeeg
- 1 ei, losgeklopt
- ½ liter Griekse yoghurt

Bereiden:
1. Schil de peertjes met een dunschiller. Halveer ze in de lengte en verwijder het klokhuis.
2. Leg de peertjes in een hoge pan en schenk de port erbij. Doe de kaneelstokjes, de mandarijnschil en de suiker erbij en breng de port aan de kook. Draai het vuur laag en stoof de peertjes in 50-55 minuten gaar. Bewaar de peertjes eventueel in het kookvocht.
3. Verwarm de oven voor op 200' C. Vet een lage taartvorm van 24 cm doorsnede goed in met roomboter. Rol het bladerdeeg op een bebloemd werkvlak uit tot een ronde deeglap van ongeveer 26 cm doorsnede.
4. Leg de peerhelften op het snijvlak in de vorm. Leg de deeglap over de peertjes en stop het deeg goed tussen de rand van de vorm en de peertjes in.
5.Bestrijk het deeg met ei en bestrooi met een beetje suiker. Bak de taart in de voorverwarmde oven in 20-25 minuten goudbruin en gaar. Laat intussen het stoofvocht inkoken tot siroopdikte.
6. Neem de taart uit de oven en laat 2-3 minuten staan. Leg een schaal op de taart en keer ze samen om. Schenk nog een beetje portsiroop over de taart en geef er Griekse yoghurt bij.

Tip: Ook heerlijk als kaasdessert: serveer de taart in kleine puntjes en geef er grof verbrokkelde pittige Hollandse blauwaderkaas bij.
Liever zoet als dessert? Serveer de taart dan met een bol noten- of kaneelijs.

Bron: "Wining & dining".

Heerlijk nagerecht voor de Herfst. Ik gebruik voor dit recept 3/4 fles rode port en voor de peertjes neem ik Gieser Wildeman stoofperen.  Als je een stukje over hebt, smaakt de taart de volgende dag ook lekker bij een kopje koffie of thee.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er heel lekker uit! Ik ben dan ook een perenfan. Ik vind peren de laatste tijd helaas dikwijls van een ondermaatse kwaliteit. Te rijp of keihard en korrelig. Zelfs toen ik ze meenam uit een boomgaard van een hoeve uit de buurt waren ze niet top.

Theo zei

Hm, dit zou ik heel graag eens met blauwaderkaas proberen. Lijkt me heerlijk!

Anoniem zei

Dag Caroline,

Ik wilde even laten weten dat je ik je blog als inspiratiebron gebruik bij het koken. Ik beleef er erg veel plezier aan. Dank je wel.

Vriendelijke groet, Miriiam

Caroline Brouwer zei

Hallo Miriiam, Dank voor je lieve woorden. Dit soort reacties vind ik heel fijn om te krijgen en stimuleert mij om door te gaan!
groetjes, Caroline