maandag 22 november 2010

Cannelloni met ricotta en spinazie


Ingrediënten:
- een pak cannelloni
- zout, peper
- 3 el olijfolie
- 25 g boter
- 25 g bloem
- 2½ dl volle melk
- 1 dl slagroom
- 125 g versgeraspte Parmezaanse kaas
- nootmuskaat
- 400 g verse spinazie (of een pak diepvries spinazie)
- 150 g ricotta
- 3 el fijngesneden basilicum
- 2 eieren

Bereiden:
1. Boter smelten, bloem erdoor roeren en ongeveer 2 minuten bakken. Melk en slagroom in delen erdoor roeren, tot gladde saus ontstaat. Saus ongeveer 5 minuten zachtjes laten koken, steeds goed roeren.
50 g Parmezaanse kaas, zout, peper en nootmuskaat erdoor roeren. ( Ik maak iets meer saus)
2. Oven voorverwarmen op 200' C. Olie verhitten en spinazie snel roerbakken, tot ze geslonken is. Spinazie laten uitlekken, vocht er heel goed uitdrukken, grof hakken en mengen met ricotta, basilicum, 25 g Parmezaanse kaas, eieren, nootmuskaat, zout en peper.
3. Cannelloni met spinaziemengsel vullen. 1/3 deel van de saus in een ingevette ovenschaal schenken. Cannelloni erop leggen en rest van saus erover schenken. Rest van Parmezaanse kaas erover strooien. Cannelloni met aluminiumfolie afdekken en ca 30 minuten bakken. Daarna folie verwijderen en nog 15 minuten laten gratineren.

Bron: "Het kookboek van Tip Culinair".


Afgelopen zaterdag weer terug gekomen uit Bali. Gelukkig was het mooi weer in Nederland, zodat de overgang niet al te groot was (behalve dan de temperatuur). Inmiddels weer zelf achter de pannen gestaan en deze heerlijke cannelloni gemaakt. De eerste keren dat ik dit recept maakte, gebruikte ik verse spinazie, maar sinds deze een keer niet voorradig was en ik diepvries spinazie had gebruikt, maak ik dit recept tegenwoordig altijd met diepvries spinazie, wel zo makkelijk. Wel even laten ontdooien in een vergiet en goed het vocht eruit drukken. Ik gebruik meer basilicum, omdat ik het lekker vind dat je de smaak er goed in terug kunt herkennen. De bechamelsaus is ook lekker romig. Dit is één van mijn lievelings gerechten, helemaal van tevoren te bereiden en alleen nog maar even in de oven schuiven.

7 opmerkingen:

Gabriella zei

Lekker!! Zijn jullie al gewend aan het koude weer?
Groetjes,

Pluis zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Pluis zei

Welkom terug!
Meteen weer actief in de keuken geweest zie ik.
Het was wel stil hier hoor ;-)

Caroline Brouwer zei

Het is inderdaad wennen aan het koude weer. En het schijnt nog kouder te worden! Ook het zelf koken en ook nog eens voor mijn blog, komt maar langzaam weer opgang. Maar ik doe mijn best!
groeten, Caroline

Annet zei

Ha Caroline, heb dit gerecht gisteren gemaakt en het was héérlijk. Inderdaad zoals je al zei iets meer saus gemaakt, dus 30 gr boter, 30 gr. bloem en 3 dl. melk.
Heb versgeraspte pardano gebruikt. Echt een gerecht dat ik vaker ga maken.

Annemiek zei

Hoi Caroline,

Zijn jouw recepten in principe voor 2 of 4 personen? Eigenlijk zie ik dat nergens terug....

Groetjes,
Annemiek

Caroline Brouwer zei

Hallo Annemiek,
In principe altijd voor 4 personen tenzij anders vermeld.Maar dit recept is zo lekker,dat eten wij met 3 personen op.Tenzij je er nog iets anders bij serveert of iets vooraf doet.
groeten, Caroline