vrijdag 11 maart 2011

Blondies met witte chocolade & cranberries


Ingrediënten:
- 200 g ongezouten roomboter
- 200 g witte chocolade, grof gehakt
- 300 g lichtbruine basterdsuiker
- 3 grote eieren, op kamertemperatuur
- 200 g bloem
- ¼ tl zout
- 1 tl vanille extract
- 125 g gedroogde cranberries

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 175 ' C. (boven en onder warmte). Vet een vierkant bakblik van 23 cm in en beleg beide zijden met bakpapier, laat ruim overhangen.
2. Doe de boter in een pan en laat zachtjes smelten. Laat de boter goudgeel worden, dit duurt ongeveer 5 minuten. Laat de boter van het vuur even afkoelen en voeg dan75 gram van de witte chocolade toe en zet het een paar minuten opzij zodat de chocolade smelt. Roer dan alles door elkaar.
3. Doe de lichtbruine basterd suiker en de eieren in een kom en meng met de elektrische mixer tot het dik en geel is. Doe de bloem, chocolade boter, zout en het vanille extract erbij en meng met een metalen lepel tot het gemengd is. Roer als laatste met een spatel de cranberries er door. (i.p.v. cranberries kun je ook 150 g verse frambozen op de bovenkant in het deeg drukken).
4. Doe het mengsel in het bakblik en verdeel de rest van de chocolade erover. Zet het bakblik in de oven en bak de blondies 35 - 40 minuten in de oven (houd ze goed in de gaten, bij mij ging het iets te hard, maar in het recept heb ik de oventemperatuur aangepast). Laat helemaal afkoelen in de vorm en snijd daarna in vierkanten.

Bron: geïnspireerd door een recept van de Good Food.

Van Judith kreeg ik een mailtje of ik ook een recept had in één van mijn kookboeken van "Blondies met witte chocolade en cranberries". De Bijenkorf zou deze blondies verkopen. Zelf ken ik ze niet, wel de brownies van de Bijenkorf en die zijn inderdaad ook heerlijk! Ik heb mijn best gedaan en een recept gevonden een beetje aangepast en deze blondies gemaakt. Ze smaken héérlijk, maar of ze hetzelfde smaken als die van de Bijenkorf Judith, dat weet ik niet, dat zal je zelf uit moeten proberen ;-)

16 opmerkingen:

Judith zei

Ha Caroline,

Wat superleuk dat je ze al gemaakt hebt! Ik ga ze zo snel mogelijk proberen en laat het je zeker weten. Helaas ben ik net bezig om de millionaires caramelkoeken te maken, dus de blondies moeten even wachten tot deze op zijn:)
Heel hartelijk dan in elk geval!!

Groetjes, Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Die millionaires caramelkoeken zijn ook heerlijk.
groetjes, Caroline

Elly zei

Die van de Bijenkorf zijn ook heerlijk; ik spreek uit ervaring.

Anoniem zei

300 gram suiker? een typfoutje zeker..

Caroline Brouwer zei

Nee hoor, geen typefoutje. Het is een grote plaatkoek en basterduiker is minder zoet dan kristalsuiker!

Judith zei

Deze zijn heeeeeel heerlijk!! Ik doe er 3 tl vanilleessense in. Iedereen die ze proeft vindt ze super!! Bedankt!

Anniek zei

O wauw, looks delicious! Ik zie dat het recept al redelijk oud is, maar nadat ik net The Great British Bake Off heb bekeken heb ik enorm veel zin om te bakken, dit ga ik uitproberen!

Unknown zei

ik heb gister bij de dwaze dagen van de bijenkorf de blondies met cranberries gekocht en die waren zo lekker dat ik op zoek ging naar een recept.
wat fijn dat jij dat hebt gemaakt. dat wordt bakken, komend weekend, bedankt!

Caroline Brouwer zei

Hallo Inge,
Ik hoop dat ze net zo in de smaak vallen als die van de Bijenkorf!

Anoniem zei

Verrukkelijk! !! 30 min op 180 gr is nét iets te kort. Volgende keer iets langer erin. En ook ga ik het proberen met wat minder boter. Hij was wel aan de vette kant. Maar de smaak.... MMMMMM

Chantalle zei

Ik vind dit echt een pareltje, perfecte "bite". Ik laat de witte chocolade wat er overheen gekruimeld moet worden echter achterwege, om de schade aan de heupen enigszins in toom te houden 😉. Dank voor het heerlijke recept

Anoniem zei

Geweldig recept en ontelbare keren de show mee gestoelen.

Mijn vraagje: normaal zijn ze binnen een dag op.
Nu wil ik ze eigenlijk vanavond al maken voor een sweet table voor zaterda, omdat ik heel veel moet bakken, zijn ze dan zaterdag avond nog goed?

Caroline Brouwer zei

Als je ze in een trommel of plastic bakje bewaard, moet dat goed gaan lijkt mij. Succes met bakken, Caroline

Anoniem zei

Ik heb ze al vaak gemaakt. Als je witte chocola van ah eigen merk er op doet (elk blokje in 4 stukjes) dan smelt het niet en blijf je de chocola zien en heeft het een extra bite. Ik vries ze vaak in en laat ze gewoon ontdooien op kamer temperatuur.

Anoniem zei

Bloem... Is dat tarwebloem of zelfrijzend bakmeel

Caroline Brouwer zei

Bloem is hetzelfde als tarwe bloem.