donderdag 24 maart 2011

Swedish visiting cake


Ingrediënten:
- 200 gram suiker en een beetje om te bestrooien
- 1 citroen, alleen de schil geraspt
- 2 grote eieren
- ¼ tl zout
- 1 tl vanille-extract
- ½ tl amandel-extract
- 135 g patentbloem
- 115 g boter, gesmolten en afgekoeld
- 20 g gesnipperde amandelen

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Vet een vorm van 22 cm doorsnede in met boter.
2. Doe de suiker in een kom en voeg de citroenrasp toe en wrijf dit met je vingers door de suiker.
3. Klop de eieren er één voor één door, tot ze goed zijn opgenomen. Meng het zout en de extracten erdoor.
4. Meng met een spatel de bloem erdoor. Vouw daarna de gesmolten boter erin.
5. Doe het deeg in de vorm en maak de bovenkant glad met een spatel. Verdeel het amandelschaafsel erover en bestrooi met een beetje suiker.
6. Zet de cake in de oven en bak 25 - 30 minuten tot de bovenkant bruin is en een beetje krokant; de binnenkant moet nog een beetje vochtig zijn.
7. Haal de cake uit de oven en laat 5 minuten afkoelen in de vorm. Ga dan met een mes langs de rand en haal de cake eruit en laat verder op een rooster afkoelen.

Bron: 'Baking from my home to yours' Dorie Greenspan.

Dit is de tweede cake die ik voor het werkoverleg van gisteren had gebakken. Deze cake heb ik al eens eerder op mijn blog gezet, maar aangezien ik de afgelopen week de cake drie keer heb gemaakt (en weggegeven), plaats ik dit heerlijke, snelle recept nog maar eens. De ingrediënten voor deze cake heb je altijd wel in huis!

11 opmerkingen:

wil zei

Een super recept!! Makkelijk, snel klaar en heerlijk!! Ik maak hem ook heel vaak.
Een aanrader

Elly zei

Bedankt, het stukje dat ik van je kreeg, smaakte
prima!

Simone zei

O dat klinkt echt superlekker... Ik wil ook wel een werkoverleg met jou hebben! :)

Caesar zei

Voortaan elke dag werkoverleg alstublieft!

Marja zei

Vandaag deze heerlijke cake gebakken. Super makkelijk, snel en LEKKERRRRRR!!

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Wat bedoel je met 'vouw' de boter erin?

Groet,
Lisa

Caroline Brouwer zei

Hallo Lisa,
Voorzichtig met een spatel erdoor vouwen. Niet hard roeren dus, maar een beetje voorzichtig.
groeten, Caroline

Lisa zei

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga de cake zo bakken, ben benieuwd!

Anne zei

Dag Caroline;

Ben per toeval op je site gekomen, en heb al wat successen geboekt ;-)!Deze cake is lekker en makkelijk. Wel vroeg ik me af: zou je er ook wat zelfrijzend bakmeel in kunnen doen, zodat 'ie wat hoger wordt? En hoe zit het dan met de verhouding t.o.v. de bloem?

Groetjes, Anne.

Caroline Brouwer zei

Hallo Anne,
Klop je wel goed met de mixer de eieren er één voor één door, zodat er lucht in komt? Ik zou gewoon de volgende keer dezelfde hoeveelheid zelfrijzend bakmeel nemen als de bloem. Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is. En anders vervang je eerst de helft door zelfrijzend bakmeel.
succes en groetjes, Caroline

Anne zei

Dag Caroline;

Bedankt voor je reactie! Ik heb denk ik inderdaad niet luchtig genoeg geklopt... volgende keer beter doen. En ik ga het zeker eens proberen met zelfrijzend bakmeel!

Ik heb vanmiddag de abrikozen/amarettini taart gebakken, wat is 'ie lekker! Zet nu net een tweede exemplaar in de oven, voor m'n moeder ;-). Het recept is zo makkelijk, en je hebt weinig nodig. Ideaal!

Groetjes, Anne.