donderdag 8 september 2011

Limoncello cheesecake


Ingrediënten voor de bodem:
- 100 g cantuccini met amandelen
- 3 el fijne kristalsuiker
- 50 g roomboter
- 1 tl citroenrasp

Voor de cheesecake:
- 680 g volle kwark
- 50 g fijne kristalsuiker
- 3 el Limoncello (ik heb 4 gedaan)
- de rasp van 1citroen
- ½ tl vanille extract
- 3 eieren en 1 eiwit

Voor de topping:
- 50 g fijne kristalsuiker
- 2 el maizena
- 125 ml water
- 3 el Limoncello
- 1 eigeel

Bereiden:
1. Maal de koekjes met de citroenrasp, suiker en de gesmolten roomboter fijn in een keukenmachine. Verwarm de oven voor op 180 ' C (boven-en onderwarmte) en vet een springvorm van 20 cm doorsnede in met boter en beleg de bodem met bakpapier. Verdeel het koekmengsel over de bodem en druk met de achterkant van een lepel goed aan. Bak de bodem 10 minuten in de voorverwarmde oven.
2. Meng ondertussen de kwark met de suiker, Limoncello, citroenrasp en het vanille extract op halve snelheid met de mixer. Voeg een voor een de eieren toe en meng goed tussendoor. Verdeel het mengsel over de koekbodem en verlaag de oventemperatuur naar 150'C en zet  het bakblik terug in de oven. Bak de cheesecake 55 - 60 minuten. Als de cheesecake gaar is, schakel je de oven uit, maar laat je de taart nog een uur in de oven staan. Laat helemaal afkoelen en zet de taart daarna in de koelkast.
3. Maak de topping: meng de suiker en de maizena in een pannetje en zet op het vuur. Giet langzaam de Limoncello en het water erbij, laat koken en roer voortdurend. Als de saus begint te binden, voeg je een eetlepel bij het eigeel en roer goed. Doe daarna het eigeel bij de vloeistof en roer tot het drillerig wordt. Laat afkoelen en verdeel met een garneermes ( met de achterkant van een lepel gaat het ook) over de cheesecake. Zet de cheesecake nog terug in de koelkast en laat de bovenlaag opstijven voordat je de taart aansnijdt.

Bron: "Smulweb".

Ben je ook zo gek op Limoncello, dan is dit recept echt iets voor jou. Ik kwam hem tegen op het blog "In de keuken van Johanna". Het is een heerlijke cheesecake, voor mij zou er de volgende keer iets meer suiker in de vulling kunnen en misschien ook wat citroensap, maar niet iedereen die de taart geproefd heeft, dacht er zo over. Meestal maak ik een cheesecake met roomkaas, maar deze versie is ook erg lekker. De bodem van de cantuccinikoekjes is ook zalig, die ga ik ook bij andere cheesecake-recepten toepassen. Nog een tip: bewaar je fles Limoncello in de vriezer, dan is hij altijd goed op temperatuur als je eens zin in een glaasje hebt. Ijskoud is hij het lekkerst!

30 opmerkingen:

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Het ziet er heerlijk uit. Vanwaar de extra citroen èn suiker. Moest er gewoon meer smaak aan de vulling? Ik vind het wel fijn om met kwark te bakken want de echte cheesecake wil ik bijna niet eten vanwege het vetgehalte (500 gr roomkaas ofzo)

Caroline Brouwer zei

Hallo Gerry,
Ik houd van zoet en ik vond hem niet zoet genoeg, maar daar waren de anderen die hem geproefd hebben het niet mee eens. Je proefde heel duidelijk de Limoncello, maar of je moet er meer citroenschil aan toevoegen of een beetje citroensap om ook lekker de frisse smaak van citroenen te krijgen.
groeten, Caroline

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Zo lekker Limoncello cheesecake!
Lijkt me ook wat weinig suiker inderdaad; heb je in ieder geval 'n excuus om de cheesecake nog 'n x te maken ;-)
Goed weekend!

Joyce zei

Dit ga ik een keer voor mijn stiefmoeder maken, ze is echt gek op limoncello, haar all time favorite drankje ik denk dat ze heel blij zal zijn met een limoncello cheesecake, bedankt voor dit recept, heb hem gelijk opgeslagen! :D

Cathy zei

Heb net mijn voorraadje limoncello mee uit italie, welke koekjes bedoel jij voor de bodem??
grtjs ,fijn we

Caroline Brouwer zei

Cantuccini zijn Italiaanse koekjes. AH verkoopt ze. Als je googelt, zie je er een plaatje van.
groeten, Caroline

Theo zei

Laat ik nou zo'n flesje Limoncello in de vriezer hebben staan, en laat ik nou ook nog eens toevallig een groot liefhebber van cantuccini zijn. Wat een recept! Ga ik beslist maken.
Groetjes van Theo

Judith zei

Ha Caroline,

Je hebt verschillende recepten met limoncello. Nu lust ik echt geen alcohol... weet je, waarmee ik het zou kunnen vervangen?
Ik heb de cantuccini namelijk al in huis....
Vind je 't leuk om wat van mijn favourite recepten te ontvangen? Ik heb dan wel geen blog, maar bak wel heeeel erg veel... dus als je interesse hebt, wil ik ze wel even mailen.

Groetjes, Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Dat zou ik heel erg leuk vinden als je ze mij mailt. Je kunt de limoncello vervangen door citroensap, maar ik weet dan niet of de verhouding hetzelfde is. Dat moet je echt zelf even proeven.
groeten, Caroline

Judith zei

'k HEb em gemaakt, toch met limoncello... en hij smaakte heerlijk! Ik kwam er alleen te laat achter dat wij limoncelle creamy hadden, ipv de doorzichtige. 'k Denk dat die van ons minder sterk was.

liz zei

hoe wordt de kwarktaart hard? Komt het door de eieren en eiwit? maakt de eiwit de kwarktaart luchtig? of komt het door de likeur?
Ik wil het gaan maken. Meestal doe ik er maizena door.

Caroline Brouwer zei

@liz, dat komt door de eieren en omdat hij in de oven gaat. Beslist geen maizena gebruiken hoor!

liz zei

dus als ik 500 gram kwark gebruik, hoeveel eieren gaan erin? En dus het komt ook door de eiwit dan? Moet ik de beide eieren nog luchtig kloppen of hoeft dat niet?

Caroline Brouwer zei

@Liz, bij zelf bakken is het heel belangrijk dat je precies het recept volgt. De eieren kun je gewoon een voor een toevoegen en dan goed mengen.
Veel succes!

Jitske zei

Caroline, bleef de bodem bij jou krokant? De taart is prima gelukt en was heerlijk, maar de bodem werd een beetje zompig.
Heb jij er ideeën over?

Caroline Brouwer zei

@Jitske, het is al weer een tijdje geleden dat ik deze taart maakte, maar ik herinner me inderdaad ook een beetje een zompige bodem. Misschien de volgende keer iets minder boter gebruiken. Maar verder een erg lekkere taart!
groeten, Caroline

foodieportal zei

I love your pictures and recipes, they are mouth watering. Would love for you to share them with us at foodieportal.com. Over at foodieportal.com we are not photography expert snobs, we are just foodies, so pretty much all your pictures will get accepted.

Unknown zei

Deze week gemaakt, heerlijke taart!
Vulling zou iets zoeter mogen, en de topping wat frisser misschien.
Voor mijn gevoel iets te ver ingezakt bij het afkoelen, enig idee hoe dit kan? Misschien wat te lang in de oven gelaten na de baktijd..

Ga hem zeker nog eens maken met die heerlijk limoncello van DiGusti! (geen aandelen van) ;-)

Groet, Martien Haasakker

foto: http://db.tt/V5nZ8jIe

Caroline Brouwer zei

@Martien, je taart ziet er goed uit hoor, ik kon niet zien dat hij iets ingezakt was. Hoe het komt? Geen idee, ik had hem ook helemaal af laten koelen in de oven, dus daar kan het niet aan liggen. Limoncello ben ik nu zelf aan het maken. Nog veel lekkerder dan uit de winkel!
groeten, Caroline

Saskia zei

hoi caroline

ik ben allergisch voor mais en aardappel. heb je een vervanger voor mais. dient het als bindmiddel?
zou het dan met arrowoot kunnen?

groetjes van saskia

Caroline Brouwer zei

@Saskia, ik ken arrowoot niet, maar als het ook een bindmiddel is, kan het zeker.

Saskia zei

Sorry Caroline. Ik schreef het verkeerd.
Het is arrowroot ook wel lijkwitter.
Ik heb het gekocht in de reformzaak als
Vervanging voor aardappel of maiszetmeel.
Je moet het eerst met koud water aanmaken.
Zal ik dan voor dit recept eerst het water met citroen
sap en limoncello aan de kook brengen en dan binden
Met de arrowroot.
Bedankt voor je reacties op inmiddels al een aantal
Vragen. Ik vind als kookgek jou site erg mooi en erg
Kleurrijk. Ik heb inmiddels al veel van je site gemaakt.
Gr. Saskia

Saskia zei

Sorry verkeerd door de T9 op m'n telefoon.
Er moet staan pijlwortel

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Probeer het maar zoals je het schrijft. Ik ken het niet, dus kan je niet goed adviseren. Leuk dat je al veel mijn site gemaakt hebt. Dat vind ik natuurlijk altijd leuk om te horen. Succes met je taart!
groeten, Caroline

Saskia zei

Hoi Caroline.

Ik heb de taart gemaakt en het is gelukt met
de arrowroot.
Hij smaakte heerlijk.
Alleen de bodem was erg sompig en er is
aardig wat vocht uit de springvorm gelopen
op de bodem van de oven.
Ik had nog amaretti koekjes in huis en heb daar
de bodem meegemaakt. Geen goede keus achteraf.
Zondag ga ik hem opnieuw maken met de bodem van
Je nieuwe appeltaart recept. Ik ben benieuwd.

Vriendelijke groetjes van Saskia

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Dat de bodem een beetje sompig wordt dat klopt wel, dat lees je ook uit een vorige reactie. Maar zo te horen was het bij jou wel heel erg. Ik ben benieuwd hoe hij smaakt met de andere bodem. Daar zit ook citroen in, dus moet wel een goede combi zijn.
Succes, Caroline

Marianne zei

Hoi Caroline,
Ik heb al veel van je blog gemaakt en de toppers link ik nu door naar m'n pinterest pagina.
Laatst heb ik ook een limoncello cheesecake gemaakt. Niet exact volgens jouw recept, maar naar een in grote lijnen vergelijkbaar recept van het limoncello merk Fiorito. Ook mijn bodem was zompig. Ben jij er al achter waar dat aan zou kunnen liggen? Komt het misschien doordat je kwark gebruikt ipv roomkaas... dat kwark meer vocht loslaat dan roomkaas?

groetjes,
Marianne

Anoniem zei

Tegen een zompige bodem is het misschien een idee om wat panneermeel tussen de bodem en de cheesecake te strooien (?)

Anoniem zei

Lekker zeg, gisteren gemaakt en vandaag zomers genieten!

Ik las de berichtjes over de vochtige bodem dus heb het uit voorzorg iets anders gedaan: bodem van vers shortbread, alvast voorgebakken zodat die gaar en knapperig was, en daarbovenop een laagje vers amandelspijs met citroen. Door de vulling in plaats van het extra eiwit een eidooier en twee eetlepels bloem, verder wat extra citroen, limoncello en 75 gram suiker. Écht smullen! Lijkt verdacht veel op een cheesecake van roomkaas ;-).

Groetjes, Vivian

Caroline Brouwer zei

Dank voor je aanvullende tips Vivian!
Groetjes, Caroline