donderdag 22 september 2011

Smeuïge chocoladetaart met frambozen


Ingrediënten:
- 150 g roomboter
- 200 g donkere chocolade (minstens 70% cacao)
- 1 el cognac
- 1 el zeer sterke zwarte koffie
- 150 g fijne kristalsuiker
- 100 g gemalen amandelen (of amandelmeel)
- 5 eieren, gescheiden
- frambozen, optioneel

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C en vet een springvorm van 20 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
2. Doe de in stukken gebroken chocolade, de boter, de suiker, de cognac en de koffie in een schaal en laat al roerend au bain marie smelten. Laat iets afkoelen en roer de gemalen amandelen erdoor. Voeg de eigelen toe en meng alles goed door elkaar.
3. Klop intussen de eiwitten stijf en vouw ze voorzichtig met een spatel door het mengsel. Giet het mengsel in de bakvorm.
4. Zet de springvorm in de oven en bak de taart 35 - 45 minuten, afhankelijk van hoe je smeuïg je de binnenkant wilt hebben (ik heb de taart 40 min. in de oven gehad).
5. Haal de taart uit de oven en laat 10 minuten afkoelen. Verwijder dan de vorm en laat helemaal afkoelen op een rooster. De taart is zo al erg lekker, eventueel verdeel je er nog wat frambozen over en bestrooi met poedersuiker. Als je wilt kun je er nog een beetje opgeklopte crème fraîche bij geven.

Bron: "Good Food Channel"

Hier nog een lekker recept, misschien wel voor dit weekend. Advies: Bak de taart 's avonds, de volgende dag is hij nog lekkerder!

9 opmerkingen:

Nell zei

Een prachtige "Engelse" taart met het fruit zo overvloedig erover gedrapeerd. 't Loopt tegen koffie tijd, ik neem een virtueel puntje .....hmmmm!

Es zei

Ik zou zo een hapje van de foto willen nemen!

Anoniem zei

Toen ik eerste keer chocolade taart met frambozen aangeboden kreeg dacht ik dat kan niet smaken..samen bedoel ik.Maar oh mijn god het is zooooo goed;))

Lisa zei

Oh jam! Ik lust ook wel een stukje :).

Margriet zei

Wooooooow, wat een schitterende taart en wat een prachtige foto. Complimenten voor jou en je echtgenoot! Super!

Analosa zei

Ik zou volgens mij geen lekkerdere taart kunnen bedenken! hmmmmm

Tonia zei

Wat ziet het er weer prachtig uit. Complimenten voor bakker en fotograaf!
groeten,
Tonia

Caroline Brouwer zei

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
groeten, Caroline

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ziet er lekker uit met die frambozen! Fijn weekend! Groetjes, Kelly