zondag 20 november 2011

Rocky road chocoladecake



Ingrediënten:
- 175 g boter
- 200g lichtbruine basterdsuiker
- 2 grote eieren
- 140 g zelfrijzende bakmeel
- 50 g cacaopoeder

Voor de rocky road:
- 300 g donkere chocolade, grof gehakt
- 100 g boter
- 3 el golden syrup
- 12 marshmallows, gehalveerd
- 85 g Maltesers
- 85 g rozijnen
- 50 g walnoten, gehalveerd

Bereiden:
1. Voor de chocoladecake: verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte. Vet een vierkante vorm van 20 cm in en bekleed beide zijden met bakpapier.
2. Laat de boter zachtjes smelten in een pannetje op laag vuur en laat het daarna 5 minuten afkoelen. Klop de suiker, eieren, bloem en cacao erdoor. Lepel het beslag in de vorm en maak de bovenkant glad met een spatel. Bak de cake 35 minuten of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Laat de cake afkoelen in de vorm.
3. Maak de rocky road: smelt de boter, chocolade en golden syrup au bain marie. Laat de gesmolten massa 15 minuten afkoelen, doe dan de marsmallows, Maltesers, rozijnen en de walnoten erbij en meng met de chocolade. Verdeel alles over de cake en spreid het uit met een spatel. Laat het op een koele plaats opstijven. Verwijder uit het blik en snijd in 16 vierkanten.


Bron: Dit recept staat in de kalender van 2012 van de Good Food. Cadeautje bij de Good Food van december.


Ach, wat zal ik er over zeggen.......... probeer het zelf maar, je zult geen spijt krijgen!

8 opmerkingen:

Nell zei

oooooowwww, dat ziet er toch even geweldig lekker uit! Wat jammer toch dat er niet virtueel te proeven valt. Dit moet ik echt een keer maken.

Johanna zei

Heerlijk, dit recept geeft vast ook 'good feeling'.
Groet Johanna.

Marian zei

Wat een leuk idee om er maltesertjes bij te doen, dit moet echt wel onweerstaanbaar zijn! Leuk ook om de rocky road te combineren met chocoladecake!
Groetjes
Marian

Winny zei

Das waanzinnig lekker, ik proef het zo al...

Cinnamon and Thyme zei

Looks delicious! :)

Caroline zei

Ik begin bijna te kwijlen, wat ziet dit er lekker uit ! Veel te ingewikkeld voor mij dus het blijft bij kijken, we moeten maar eens een Caroline-blogdag houden en dan nemen alle Caroline's dingen mee waar ze goed in zijn, mijn fantasie slaat weer op hol want in gedachte bijt ik al in zo'n geweldig stuk cake ! Groeten Caroline

Bambi zei

Heerlijk! Wij maken thuis de rocky road van Nigella Lawson met cranberries, ook erg lekker. Daarnaast gebruiken wij van die minimarshmellows, die hoef je niet te knippen (want marschmellows knippen vindt ik toch wel een erg plakkerig werkje ;).
Ze zien er iig prachtig uit! Snel eens uitproberen :).

Caroline Brouwer zei

Ik heb ook een recept van Nigella voor rocky road op mijn blog en ook nog heerlijke rocky roads van witte chocolade. Ik gebruik ook wel eens mini marshmallows.Kijk maar eens onder het label chocolade.