donderdag 29 december 2011

Amarettoparfait met kaneelsiroop


Ingrediënten:
- 7 dl slagroom
- 175 g cantuccini koekjes
- 8 eidooiers
- 150 g suiker
- ½ dl amaretto

Voor de kaneelsiroop:
- 150 g suiker
- ½ vanillestokje, opengesneden, merg eruit geschraapt
- 1 kaneelstokje

Bereiden:
1. Klop de slagroom tot yoghurtdikte. Maal de cantuccini kort in de keukenmachine tot een grof mengsel.
Klop de eidooiers met de suiker wit en romig. Klop het eiermengsel samen met de amaretto au bain marie tot het mengsel net begint te binden. Neem de pan van het vuur. Schenk het mengsel in een koude kom en blijf kloppen tot het mengsel is afgekoeld.
2. Roer de slagroom en 125 g van de cantuccinikoekjes erdoor en schep het mengsel in een een cakevorm. Ik heb deze gebruikt.
3. Zet de vorm in de vriezer en laat het minimaal 4 uur bevriezen.
4. Voor de kaneelsiroop: smelt de suiker in een pan met dikke bodem tot deze net begint te karameliseren. Schenk er 4 dl water bij en voeg het vanillestokje met schraapsel (de andere helft stop je in je fles zelfgemaakte vanille-extract) en het kaneelstokje toe. Laat dit inkoken tot een lichte siroop. Neem het vanille-en kaneelstokje eruit. Laat de siroop afkoelen en bewaar deze in een goed afsluitbaar potje (niet in de koelkast).
5. Voor het serveren: neem de parfait uit de vriezer en dompel de vorm tot de rand kort in heet water. Stort de parfait op een schaal en verdeel de rest van de verkruimelde cantuccinikoekjes over de bovenkant. Snijd de parfait in dikke plakken en verdeel deze over de borden. Schep de kaneelsiroop er omheen.

Bron: Tip Kerst 2004.

Ik maakte dit dessert voor het kerstdiner, maar het is natuurlijk na een gewoon dinertje ook erg lekkerDe hoeveelheden zijn voor een weeshuis! Ik vulde er een cakevorm mee en nog 5 vormpjes (het is minimaal voor 12 personen). Je kunt deze parfait en de kaneelsiroop minstens 2 weken van tevoren maken, haal de parfait wel op tijd (ongeveer 15 minuten voor het serveren) uit de vriezer. Je kunt de parfait ook met amarettikoekjes maken i.p.v. met cantuccini.
 Met de eiwitten die je overhoudt, kun je schuimpjes bakken. (klop ze stijf met 300 g suiker. Spuit er rondjes van, zodat er een ring ontstaat, op een bakplaat die met bakpapier is bekleed. Bestrooi ze met gekleurde bolletjes en bak ze 50 - 60 min. in de oven op 120' C. Laat ze afkoelen. Je kunt de stijve eiwitten natuurlijk ook in een spuitzak doen en er torentjes van maken).

20 opmerkingen:

Lisa zei

Ziet er geweldig lekker uit! Ik denk dat ik deze ga proberen, heb namelijk nog veel eigeel en amarettikoekjes over van Kerstmis.

Anoniem zei

Het was heerlijk, ik wist niet dat er eigenlijk maar zo weinig ingredienten in gaan. Ik ga het zelf ook een keertje maken. Groetjes, Marlous

De Ruijsbroekjes zei

Hoi Caroline, tjee wat ziet die er lekker uit zeg ! Die ga ik even bewaren voor een later moment. Thanx for sharing !

Denise zei

Ziet er prachtig uit en klinkt heerlijk!

Cinnamon and Thyme zei

Oh, georgeus! I love cinnamon :)! Really great idea!

Marian zei

Mmm, wat lijkt dit me lekker! Dit ga ik ook onthouden :-)
Groetjes,Marian

Tonia zei

Deze had ik al eens eerder bij je gezien en op m'n lijstje gezet. Alleen is het lijstje met dingen die ik uit wil proberen enorm lang en er komen iedere maand (beter gezegd week, hahaha) recepten bij die ik uit wil proberen. Word jij nooit benauwd van alles wat lekker lijkt en waar je niet aan toe komt (en wat je ook nooit allemaal kunt maken natuurlijk)? En dan ondanks alle recepten toch niet weten wat je moet maken. Maar een lekkere hobby is het wel!

Caroline Brouwer zei

@Tonia, heel herkenbaar, mijn lijstje wordt ook steeds langer. En inderdaad als ik dan iets wil maken, weet ik het ook niet meer. Gelukkig ben ik niet de enige.

Corrine zei

Wat was dit lekker!
Ik mocht voor het dessert zorgen met kerst en mijn keus was hier op gevallen. We hebben zitten smullen. Bedankt voor het recept.
Groetjes van Corrine.

Caroline Brouwer zei

Leuk Corrine, je hebt ook een goede keus gemaakt! Dit vinden wij ook altijd een toppertje! Leuk dat je het laat weten.
groeten, Caroline

eva zei

Wat een heerlijk toetje, we hebben er van genoten. En zo makkelijk te maken. Bedankt voor dit recept, het zal nog vaker gemaakt gaan worden.

Gr. Eva

Caroline Brouwer zei

Leuk Eva dat je het meldt. Hier ook een favoriet en ideaal met veel gasten!
groeten, Caroline

Unknown zei

Hoi Caroline, deze gisteren ook gemaakt. Heerlijk, toch wel mijn favoriet! De kaneelsiroop is niet helemaal gelukt - is niet echt stevig geworden dus iets niet goed gedaan denk ik. Dank weer! Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Dit is ook wel een erg lekkere Marja. Ik denk dat je de siroop niet lang genoeg hebt in laten koken.
groetjes, Caroline

Unknown zei

Ik had een paar eidooiers over en ging googelen en kwam op jou recept uit.
Samen met onze vrienden hebben wij heel erg genoten van dit overheerlijke recept, vooral die combinatie met de kaneelsiroop die heel goed was gelukt.

Annette

Caroline Brouwer zei

Hallo Annette,
Dank voor je reactie en fijn om te horen dat de Amarettoparfait zo in de smaak viel. Hier ook een toppertje!
groeten, Caroline

Unknown zei

Beste Caroline,
Ik heb al veel lekkers gemaakt van jouw website. Vandaag heb ik de taak om het toetje voor het kerstdiner te verzorgen en heb gekozen voor de amaretto-parfait die supergoed gelukt is. Hij paste precies in mijn tupperware ijsvorm!
Ik denk dat het er straks prachtig uit zal zien, op een glazen taartschaal op voet, de koekjes, de kaneelsiroop en nog wat zilveren pareltjes! Heel erg bedankt voor je leuke recepten, ik heb er al vaak succes mee gehad.
Groetjes,
Sandra

Anoniem zei

Ik heb hem net gemaakt voor morgen na het kerstdiner. Wat is dit lekker!! Ik kon wel 2 cakevormen ermee vullen! De kaneelsiroop heb ik lang ingekookt maar blijft toch iets te dun, maar smaak is heerlijk. Groetjes, Marlous

Caroline Brouwer zei

Hallo Sandra,
Dank voor je sympathieke reactie. Dit is inderdaad héél erg lekker. Wij hebben het tweede kerstdag ook voor dessert, gemaakt door mijn dochter Marlous.
Geniet ervan. groetjes, Caroline

birdy54 zei

Wauw ziet die er lekker uit.ga gelijk dit weekend voor visite en natuurlijk ons zelf maken.Dank voor je lekkere recepten.Heb je lekkere amandelglutenvrije cake ook gemaakt.mmmmm