maandag 4 juni 2012

Gemarineerde puntpaprika met buffelmozzarella


Ingrediënten:
- 6 puntpaprika's
- 80 ml olijfolie
- 2 ½ el fijngesneden koriander
- 2 ½ el fijngesneden platte peterselie + extra om te garneren
- 1 teen knoflook, fijngehakt
- 3 el appelazijn
- 100 g rucola
- 200 g buffelmozzarella
- grof zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereiden:
1. Verhit de oven tot 200 ' C. Leg de paprika's naast elkaar op de bakplaat en sprenkel er 2 el olijfolie over en bestrooi met zout en peper. Vermeng alles goed en rooster de paprika's 12-15 minuten tot ze zachter worden en de schil iets gaat kleuren.
2. Maak intussen de marinade: doe de 80 ml van de olijfolie, de azijn, koriander, peterselie en knoflook in een schaal en roer goed door elkaar. Voeg zout en peper naar smaak toe; proef de smaken moeten uitgesproken zijn. Leg de warme paprika's in een schaal, giet de marinade erover en laat ze minstens 2 uur bij kamertemperatuur marineren.
3. Verdeel voor het opdienen de paprika's en rucola opeen schaal en sprenkel de marinade erover. Breek de mozzarella in flinke stukken en verdeel ze op de paprika's. Sprenkel de overgebleven olijfolie erover en garneer met peterselie.

Tip: Je kunt de paprika's ook 10 minuten langer roosteren, laat ze in een grote schaal afkoelen, pel ze en verwijder kern en zaadjes.

Bron: Ottolenghi Het Kookboek.

Erg lekker, wel belangrijk om goede olijfolie en buffelmozzarella te gebruiken! In het boek stond dat dit recept voor 6 personen is, maar dan vind ik het een beetje weinig paprika. Het zoet van de paprika is juist zo lekker in combinatie met de nootachtige smaak van de rucola en het romige van de buffelmozzarella.

11 opmerkingen:

Denise zei

Dit boek heb ik net gekocht (toevallig gaat mijn nieuwste post erover) en deze salade stond ook al op m'n lijstje. Nu helemaal natuurlijk; ziet er ontzettend goed uit!

SweetPoint zei

Hallo Caroline,

Wat een prachtige foto bij dit heerlijke recept. Wij, de telers van de zoete puntpaprika, maken er het recept van de week van op onze website www.paprika.nl, uiteraard met de vermelding naar je blog. Met vriendelijke groet,
Marja Vijverberg
Marketing & Communicatie SweetPoint.

Caroline Brouwer zei

@Marja Vijverberg, wat ontzettend leuk! Bedankt,Caroline

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Buffelmozzarella, rucola, goede olijfolie - en Ottolenghi natuurlijk - kan niet missen!

Het Kokend Water zei

Hmmmm, ziet er heerlijk uit. 3 van mijn favoriete ingrediënten in 1 gerecht, dat kan niet slecht zijn.

Het Kokend Water

Miss Healthy zei

Oh dat ziet er super lekker uit! Een lekker, zomers tussendoortje. Het water loopt me nu al in de mond.

Pretty cool stuff zei

Dag Caroline
even een vraagje, ik ben begonnen met een projectje op mijn blog,kookproject 52 weken, elke week maak ik iets wat ik nooit eerder maakte...ik heb je blog net ontdekt en wauw!!!! Mag ik iets van je nakoken in mijn projectje ? Ik zie vanalles wat me aanstaat, uiteraard vermeld ik dan naar jou blog.
Katrien.

Caroline Brouwer zei

Hallo Katrien,
Natuurlijk mag je dat. Heel veel succes en ik zal jouw blog ook bezoeken.
groeten, Caroline

Annet zei

Hallo Caroline,

Wat leuk dat je een reactie hebt ontvangen van de paprikatelers!
Het gerechtje ziet er heerlijk uit!
Serveer jij dit als voorgerecht?

Groetjes, Annet

Caroline Brouwer zei

Hoi Annet,
Leuk hè! Ik heb het als voorgerecht geserveerd.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hoi Carolien,
Lijkt me lekker. De paprika's staan nu te marineren. Volgens mij heb je bij de ingrediënten een foutje gemaakt m.b.t. de hoeveelheid olijfolie. Dat moet 120 ml zijn, anders heb je aan het eind niks meer over om de paprika's mee te besprenkelen.
Wilde ik je toch even laten weten.
groetjes Maya