dinsdag 14 augustus 2012

Frambozen - amandeltaart


Ingrediënten:
- 125 g koude boter, in kleine blokjes
- 200 g patentbloem
- 50 g gemalen amandelen
- 2 el lichtbruine basterdsuiker
- 2-3 el volle melk

Voor de vulling:
- 2-3 el frambozenjam
- 40 g boter, gesmolten
- 100 g lichtbruine basterdsuiker
- 90 g gemalen amandelen
- 10 g patentbloem
- 1 ei en 1 eidooier, losgeklopt
- 3 el crème fraîche
- 1 el Amaretto likeur
- 1 tl amandelextract
- 200 g frambozen

Garnering:
- 2 el geschaafde amandelen
- 1 el lichtbruine basterdsuiker

Bereiden:
1. Voor het deeg; meng de boter met de bloem, gemalen amandelen en suiker in een keukenmachine tot het mengsel kruimelig is. Voeg voorzichtig de melk toe (niet alles tegelijk, misschien heb je niet alles nodig) tot het deeg bij elkaar komt en dan maak je er een bal van. Heb je geen keukenmachine, kun je het natuurlijk ook met je handen doen.
2. Doe wat bloem op je handen en verdeel het deeg in een ingevette taartvorm met losse bodem van ca. 23 cm doorsnede. Druk met je handen het deeg uit en bedek goed de randen. Hierna heb ik net als bij de abrikozentaart met frangipane de vorm een uurtje in de vriezer gezet. Maar dit staat niet in het recept. Zij bewerken het verder meteen.
3. Verwarm je oven voor op 180' C boven en -onderwarmte. Maak intussen de vulling.
4. Voor de vulling: meng alle ingrediënten voor de vulling goed door elkaar, behalve de frambozenjam en de frambozen.
5. Verwarm de frambozenjam zodat hij een beetje vloeibaar wordt. Smeer dit met een kwastje uit over de deegbodem. Verdeel hier over de vulling en rangschik de frambozen erop, druk ze lichtjes aan. Meng de suiker met de geschaafde amandelen en verdeel het over de taart.
6.  Zet de taart 20 minuten in de oven van 180'C en verlaag daarna de temperatuur naar 160' C en zet de taart dan nog 10 tot 15 minuten in de oven (controleer goed, bij in de meeste ovens moet hij langer). De vulling moet gestold zijn en een bleekgouden kleur hebben.
Als de taart te bruin wordt, bedek hem dan lichtjes met aluminiumfolie.
7. Haal de taart uit de oven en verwijder de rand en laat afkoelen op een rooster.

Bron: "BBC GoodFood"


Elke dag neem ik wel een kijkje op de site van de Good Food. Afgelopen zaterdagochtend deed ik dat ook en toen stond deze taart bovenaan. En aangezien ik gek ben op de combinatie, frambozen, amandelen en Amaretto, heb ik het recept meteen geprint en ben ik naar de winkel gesneld om het één en ander te kopen, zodat ik meteen aan de slag kon. Zo stond zaterdagmiddag deze héérlijke taart in mijn oven en hadden we wij het weekend weer wat lekkers bij de koffie!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmmm ziet er geweldig lekker uit; benieuwd of ik daar een gezonde variant van weet te maken :-)

Unknown zei

Ik heb ook zo een variant, heerlijk met frambozen!

Judith zei

Die komt op mijn lijstje, dit is wat voor mij!

Anoniem zei

Ziet er weer heerlijk uit Caroline!

Marian zei

Hoi Caroline,

Super, lijkt me helemaal een recept voor mij :-). Frambozen met amandelen, mmm!

Ik ben enkele weken weggeweest en je hebt heel wat mooie recepten gepost! Ik zie dat je meer bent beginnen bakken met gist... Dapper! En zo te zien lukt het goed!

Ik wens je een mooie zomer (nu het mooie weer er eindelijk is)...
Groetjes,
Marian

ymme zei

Dat ziet er weer heerlijk uit Caroline. Moet ik ook eens proberen!

Anoniem zei

Dit wil ik ook eens proberen, mmm. 1 vraag: patentbloem: Is dat patisseriebloem of zelfrijzende bloem? bedankt!

Caroline Brouwer zei

patentbloem is hetzelfde als gewone bloem, dus wit. Het is niet hetzelfde als zelfrijzende bloem, daar is een rijsmiddel aan toegevoegd. Patisseriebloem is wel hetzelfde.

Anoniem zei

Caroline,

Ik heb de bodem ook een uur in de vriezer gedaan. De vulling was erg vloeibaar, waardoor ik even twijfelde of ik de juiste hoeveelheden afgemeten had (was goed). De taart moest bij mij ruim 20 minuten langer in de oven. De smaak was goed. Je proeft duidelijk het frisse, zoetzure van de framboos. Ik vond mijn taart binnenin nog wat vochtig ondanks dat hij bijna de dubbele tijd in de oven had gestaan. Jou taart op de foto leek me wat steviger van structuur.

Groetjes,
Sylvia

Caroline Brouwer zei

@Sylvia, iedere oven is natuurlijk weer anders. Ik zag Bij Judith (zie Judith's Cakes, link bij mij in de sidebar), die hem ook gebakken heeft, dat hij bij haar ook langer moest. Bij mij was hij ook nog wel iets vochtig, maar dat vind ik juist wel lekker! Ik heb gisteren ook weer een zalige taart gebakken met frangipane, zal ik morgen plaatsen.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Ik kijk ieder dag met plezier uit naar je nieuwe recepten!

Groetjes,
Sylvia

Anoniem zei

Ik heb de taart ook 20 min langer in de oven gezet omdat de vulling in het midden nog te vochtig was maar de smaak was wel eg lekker. ik kijk al uit naar de frangipane taart!

Henkje zei

Deze taart ziet er erg lekker uit! Zeker het proberen waard.