maandag 3 september 2012

Schiacciata


Ingrediënten:
- 350 g bloem
- 7 g zout
- 5 g instant gist
- 210 g lauw water
- 4 el olijfolie

Voor de korst:
- 2 el extra vergine olijfolie om te bestrijken
- grof zeezout om te bestrooien
- een paar takjes verse rozemarijn

Bereiden:
1. Zeef de bloem in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet hierin het water, de gist en de olie. Kneed alles op een met bloem bestoven oppervlak in ca. 10 minuten tot een glad en elastisch deeg. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. (ik heb dit allemaal in mijn kneedmaatje de kenwood gedaan)
2. Doe het deeg in een ingevette kom en dek af met plasticfolie en laat het op een warme plek in 1 uur rijzen tot het in volume verdubbeld is.
3. Kneed het deeg op een met bloem bestoven oppervlak even door. Rol het uit tot een rechthoek van 30 x 20 cm en leg het op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestrijk het met een deel van de olijfolie voor de korst en dek het af met ingevette plasticfolie.
4. Laat het deeg op een warme plek 20 minuten rijzen. Bestrijk met de overige olie, prik er met een vork gaatjes in en bestrooi het brood met rozemarijn en zeezout. Laat het op een warme plek nog 15 min. rijzen.
5. Verwarm intussen de oven voor op 200' C. Bak het brood in 30 minuten lichtbruin. Laat het op een rooster iets afkoelen en serveer het nog warm.

Bron: "Kookgek Wilma" en zij heeft het weer uit de "Broodbijbel".

Sinds ik mijn Kenwood heb, vind ik broodbakken geen vervelend klusje meer! Ik maak intussen regelmatig krentenbollen en heb ook al een focaccia gemaakt en heerlijke kaneelbroodjes. Ook dit brood was een fluitje van een cent. Schenk jezelf een lekker glaasje wijn in, neem een stukje schiacciata en doop het in een goede olijfolie. 

15 opmerkingen:

Photo-copy zei

hmmmm.... klinkt zalig lekker!

Mannin zei

Dat ziet er weer geweldig uit!

Unknown zei

Misschien een domme vraag hoor, maar wat is het verschil nu met Foccacia?

Marlissa zei

Zo lekker brood is dit! En dan dopen in olijfolie en een beetje zout, genieten:)

Caroline Brouwer zei

@ moran, helemaal geen domme vraag schiacaitta betekent platgedrukt.Ik heb even op internet gekeken, maar wat nu precies het verschil is daar kom ik niet achter. Ik denk dat ze het in de ene streek een focaccia noemen en in de andere streek een schiacaitta. Wie het weet mag het zeggen!

Nell zei

"Officieel" hoor je in foccacia met je duimen kuiltjes te drukken, waardoor het rijzen minder snel gaat. Ik vermoed dat daar het verschil in zit. Dit brood lijkt mij een ietsepietsie luchtiger dan foccacia. Het ziet er bijzonder smakelijk uit! Leve de Kenwood!!

Gereons Eatery & Winery zei

Hoi Caroline,

Whatever de naam en het verschil. Geniet van je lekkere brood.

Enjoy your day Gereon

ymme zei

Dag Caroline,
Ik heb het kookboek van Ottolenghi gekocht. Is er nog een eerder verschenen uitgave en als je dat hebt, wat vind je ervan?

Caroline Brouwer zei

Hallo Ymme,
"Het Kookboek" was zijn eerste boek. Daarna kwam Plenty (ook een geweldig boek, waar ik al heel veel uitgemaakt heb). En toevaliig komt vandaag zijn boek Jerusalem uit. Maar het zal nog wel even duren voor dat in het Nederlands verschijnt.
groeten, Caroline

Daisy zei

Lekker zuiders!

ymme zei

Bedankt Caroline

Anoniem zei


brood heb ik in italie ook gegeten, heerlijk!! ga het zeker eens thuis maken!
welke kenwood heb je? verschil met kitchenaid?

Caroline Brouwer zei

@Anoniem,
Ik heb de Kenwood 010 titanium chef. Wat precies het verschil is met de KitchenAid weet ik niet. Ik denk dat je dat wel op het internet kunt vinden.

Roos zei

Dit brood hebben we deze vakantie elke dag gegeten in Italië. Ben blij met het recept en ga het vanmiddag gelijk maken . Bedankt

Barbara zei

Inderdaad is schiacciata Toscaans platbrood en foccaccia wordt in heel Italië gebeukt. Verder is er verschil in hoeveelheden v.d ingrediënten.