vrijdag 16 november 2012

Gekarameliseerde balsamico-uientaartjes


Ingrediënten:
- 6 plakjes bladerdeeg
- 2 el olijvenpasta of tapenade
- 250 g gekarameliseerde uien
- 80 g geitenkaas of feta, verkruimeld
- 3 - 4 ansjovisjes, in dunne reepjes
- rozemarijn, voor de garnering

Voor de gekarameliseerde uien:
- 4 rode uien
- 2 el olijfolie
- 2 el bruine basterdsuiker
- 1 el balsamicoazijn
- 125 ml water
- 1 tl rozemarijnblaadjes
-  zout en peper

Bereiden:
1. Maak eerst de gekarameliseerde uien: pel de rode uien en snijd ze in dunne partjes. Doe ze in een braadpan met de olijfolie, basterdsuiker, balsamicoazijn, water, rozemarijn, zout en peper. Verwarm met deksel op de pan 10 minuten op laag vuur. Haal het deksel van de pan en laat alles onder af en toe roeren nog 5 - 8 minuten zachtjes koken, tot al het water verdampt is. Laat afkoelen.
2. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien en snijd uit ieder plakje een rondje van 10-12 cm (bv met behulp van een glas of kopje).
3. Verwarm de oven voor op 200' C. Leg de rondjes bladerdeeg op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bestrijk de rondjes met een flinke theelepel olijvenpasta (ik heb dit bij AH gekocht, maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken), leg er een volle eetlepel gekarmeliseerde uien op. Bestrooi  met de verkruimelde kaas, leg er wat reepjes ansjovis op (als je dit niet lekker vindt, kun je het ook weglaten) en garneer met takjes rozemarijn.
4. Zet de taartjes 10 minuten in de oven, schakel de temperatuur terug naar 170' en bak ze nog 10 - 12 minuten tot ze goudbruin zijn en het deeg gaar is. Serveer ze warm.

Bron:"Koken met succes zonder stress" Annabel Langbein

Dit is een recept dat ik vroeger vaak maakte als voorgerecht bij een etentje. Van te voren te bereiden en erg lekker. Meestal maakte ik het met geitenkaas, maar dit keer had ik nog een restje feta in de koelkast staan dat op moest. Het is een lekker voorgerecht en makkelijk te maken. Zelf vind ik het lekkerst met geitenkaas, maar houd je niet van geitenkaas, dan is feta dus een goed alternatief.

8 opmerkingen:

Brenda (Kookt!) zei

Deze lijkt me heerlijk Caroline. De foto ziet er ook weer super uit!

Anoniem zei

Hoi Caroline,
Lijkt mij heerlijk jou versie! Ga ik zeker een keertje maken:)
Groetjes
Didi (Bijzonder Spaans)

Uit Paulines keuken zei

Lekker, ik ben dol op bladerdeeg taartjes en op kaas en op rode ui haha echt iets voor mij dus :)

Fijn weekend.

Groetjes Pauline

Es zei

Alles met bladerdeeg vind ik lekker. Zo handig dat bladerdeeg. Ui is ook altijd goed.
Ziet er weer prachtig uit Caroline!

Anoniem zei

Deze heb ik gisteren gemaakt en hij was weer heerlijk !!!!

groetjes,

Zahra

Unknown zei

Geef mij maar met geitenkaas, maar ik ben dan ook niet moeilijk. Onlangs nog zo een receptje tegengekomen. Is blijkbaar populair.

Anoniem zei

Yummy!!! Dit was heerlijk! EIgenlijk ook niet anders verwacht als het van annabel langbein is :) Thanks for sharing!

Anoniem zei

Een snelle versie om als hapje te serveren: kleine stukjes bladerdeeg bestrijken met uienconfituur, er een stukje ansjovis en stukjes olijf opleggen, de oven in en klaar! heerlijk!