dinsdag 8 januari 2013

Geroosterde pompoen & rode ui met tahin & za'atar


Ingrediënten:
- 1 pompoen (1 kilo), in stukjes
- 2 rode uien, geschild
- 50 ml olijfolie
- 3½ el tahin (Turkse winkel)
- 1½ el citroensap
- 1 klein teentje knoflook, geperst
- 30 g pijnboompitten
- 1 el za'atar
- 1 el grofgehakte platte peterselie
- Maldon zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereiden:
1. Hak de pompoen doormidden, verwijder de zaden en snijd de pompoen in repen van 2 cm en die weer doormidden. Snijd de rode ui in tweeën  en in de lengte in stukken van ongeveer 1 cm. Doe de pompoen en de rode ui in een braadslede en voeg 3 el olijfolie, 1 tl zout en veel versgemalen zwarte peper toe, hussel alles goed door elkaar en zet 30 minuten in een voorverwarmde oven van 200'C van. Schep alles halverwege om.
2. Doe de tahin in een schaaltje en voeg het citroensap, 2 el water, klein beetje knoflook en een ¼ tl  zout toe en roer alles goed door elkaar. Het moet de consistentie krijgen van honing, voeg als de pasta te dik is nog wat water toe. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan met wat olijfolie en zout tot ze goudbruin zijn.
3.Om te serveren: spreid de groentes uit op een serveerschaal, druppel de tahinpasta erover en verdeel de pijnboompitten met de olie, de za'atar en de peterselie erop en serveer.

Hoofdgerecht voor 2 personen, bijgerecht voor 4.

Bron: "Jerusalem", Yotam Ottolenghi

Pompoen komt hier vaak op tafel in de herfst en de winter, vooral de flespompoen en de kleine bilogische pompoen die de AH verkoopt vinden wij erg lekker.Toen ik dit recept las, wist ik niet wat ik me er bij voor moest stellen, maar op de foto in het boek zag het er erg lekker uit. Wederom een recept dat niet teleurstelt, een heerlijke combinatie van smaken, zoals we gewend zijn van Ottolenghi. De tahinpasta smaakt heerlijk bij het zoete van de pompoen en de ui, de za'atar geeft iets kruidigs en de pijnboompitten een lekkere crunch. Za'atar kun je o.a. kopen bij de Jumbo.

11 opmerkingen:

Annemiek zei

Hoi Carolien, wat een schitterende foto! Lijkt me heerlijk!

Anoniem zei

Jaaa, dit is lekker! Ik eet het nu. Dank, Daniëla

Bonjade zei

Wat ziet het er toch weer zalig uit.
Thankx.....en een pracht foto.

Fijne avond

Liefs

Caroline Brouwer zei

Wat leuk dat je het al meteen gemaakt hebt Daniëla!

Eetlust zei

Lijkt me ook alweer heerlijk! Zal het maar op het beroemde en beruchte lijstje zetten :) Prachtige foto zoals altijd!

ianna zei

Wat een heerlijk receptje ennn volgens mij helemaal 30 dagen detox-proof! Ga ik op mijn lijstje zetten.

Martine zei

Wat is dit ontzettend lekker! Vanavond gemaakt en dat had ik eigenlijk veel eerder moeten doen. Het stond al zo'n tijd op mijn lijstje, maar ik wist niet zo goed wat ik me er van voor moest stellen.
Het heeft echt alle verwachtingen overtroffen (en met een zakje pompoenstukjes ook nog eens heel snel klaar), bedankt voor het delen!

Marloes zei

Hoi Caroline!
Ik probeerde dit te maken, maar toen ik water bij mijn tahini pasta deed werd het juist een hele hard substantie ipv zacht.
Ken je dat probleem?
En schil je de pompoenen?
Het gerect is dus nog niet helemaal gelukt, maar doe graag een poging 2.

Caroline Brouwer zei

Hallo Marloes,
Het probleem met de tahini ken ik niet. Dat ziet er net uit als pindakaas qua substantie, dus ik begrijp ook niet dst het hard werd.
Ik gebruik meestal een flespompoen en die hoef je in principe niet te schillen, hoewel dat niet echt moeilijk is, zeker als je hem eerst in stukken snijdt. Als je niet schilt, zou je eigenlijk een biologische moeten gebruiken. Voor die tahini zou je eens op google moeten zoeken.
Succes met je nieuwe poging.
Groetjes, Caroline

Martine zei

Tahini wordt eerst iets dikker als je water toevoegt. Maar als je langzaam wat meer water erbij doet wordt het weer vloeibaarder.

Caroline Brouwer zei

Bedankt Martine!