zaterdag 9 maart 2013

Olala Chocola!


Heel veel mailtjes krijg ik of ik producten wil testen, winacties wil organiseren of reclame voor één of ander artikel op mijn blog wil maken. Maar aangezien ik mijn blog graag reclame-vrij wil houden, zeg ik overal nee tegen! Ik wil geen producten aanprijzen op mijn blog die derden aan mijn lezers willen slijten. Mijn blog is alleen  bedoeld om recepten te delen en heel af en toe misschien iets persoonlijks op kwijt te kunnen.
Toen ik van de week een mailtje kreeg van Eva van het blog Eva's Smulhuisje met het verzoek of ik haar in eigen beheer uitgebrachte boek "Olala Chocola" wilde bespreken, heb ik daar eerste een nachtje over geslapen of ik dat wel moest doen, en kwam tot de conclusie dat ik  voor een medeblogster natuurlijk een keertje een uitzondering kon maken. Aangezien ik al een paar keer een bobonworkshop heb gevolgd, vond ik het ook nog eens erg leuk om iets over bonbons maken te lezen.

Olala Chocola! Pralines maken voor beginners
Eva begint met een voorwoord hoe ze er toe is gekomen om dit boekje te maken. Gek op chocolade natuurlijk, wie niet? Zij heeft geen culinare opleiding, maar is zelf begonnen met experimenteren; het vergt enige handigheid en je hebt wat geduld nodig. Verder natuurlijk de goede materialen en ingrediënten, maar die zijn makkelijk te vinden. Ze heeft dit boekje gemaakt als stap voor stap handleiding voor iedereen die thuis in zijn eigen keuken bonbons wil maken.
Er staat precies in wat je er allemaal voor nodig hebt en dat blijkt erg mee te vallen, het meeste heb je al in huis, als je tenminste een beetje van koken en bakken houdt.
Ze beschrijft hoe je diverse soorten bonbons maakt en de soorten chocolade die je kunt gebruiken. Aan de hand van de vele duidelijke foto's en voorbeelden laat ze zien hoe je chocolade moet tempereren.
Verder een uitgebreide uitleg hoe je de vormen waar je de pralines in maakt moet vullen en hoe je de heerlijke vullingen kunt maken, alles weer voorzien van foto's. Ook besteedt ze veel aandacht aan de afwerking; hoe je de pralines kunt decoreren. Ze geeft zelfs nog tips wat je met de overgebleven gesmolten chocolade kunt doen. Veel recepten voor de verschillende soorten vulling: heel aparte combinaties, bv een ganache van gedroogde abrikoos met rozemarijn.
Het is een ontzettend handig boekje met veel foto's en plaatjes en een duidelijke uitleg hoe je alles moet doen, zelfs voor beginners. Eva geeft op het einde ook nog tips hoe je de bonbons goed kunt bewaren (als je dat lekkers tenminste niet meteen opeet). Je kunt zien dat het boekje met veel enthousiasme en liefde gemaakt is. Het ziet er heel verzorgd uit.
Wil jij ook eens zelf proberen bonbons te maken? Neem dan een kijkje op het blog van Eva:
"Eva's Smulhuisje", daar kun je zien hoe je het boek kunt bestellen.

1 opmerking:

Eva zei

Nog eens bedankt voor de mooie review!

Ik ontving vandaag een 'Liebster Blog Award' en geef die bij deze graag door aan jou! http://smulhuisje.blogspot.be/2013/03/ik-werd-genomineerd-voor-een-liebster.html