vrijdag 8 maart 2013

Tonijnburger met mierikswortel


Ingrediënten:
- 400 g verse tonijn
- 6 lente uitjes
- een handvol korianderblaadjes
- 2 tl geraspte mierikswortel (uit een potje)
- zonnebloemolie
- zout en peper

Bereiden:
1. Snijd de tonijn in grote stukken. Doe ze in de keukenmachine en maak ze fijn.
2. Snijd de lente uitjes in kleine stukjes en voeg toe samen met de koriander, mierikswortelsaus, zout en peper toe aan de gehakte tonijn (Je kunt ook alles tegelijk in de keukenmachine doen). Meng alles met je handen en vorm er 4 burgers van.
3. Verhit een beetje olie in een koekenpan. Haalde burgers door een beetje bloem, veeg het teveel er af en bak ze 3 à 4 minuten aan elke kant tot ze net gaar zijn. Leg ze even op keukenpapier.
4. Snijd een broodje open, verdeel er wat sla, schijfjes tomaat en komkommer op en leg de tonijnburger erop.
Doe op de tonijn nog een lepeltje mayonaise en leg er een stukje limoen of citroen bij.

Bron: "The Best" BBC.

Heerlijke en gezonde burger, goed alternatief voor een hamburger. I.p.v. tonijn kun je de burger ook met zalm maken en je kunt natuurlijk ook tonijn uit de diepvries gebruiken voor dit recept.

Dit recept van mij is een keer in de Belgische Standaard geplaatst, zie hier.

5 opmerkingen:

ymme zei

Het ziet er echt gezond en lekker uit, iets om ook eens te maken.

Carmen Heijligers zei

mm ziet er lekker uit! Lijkt me ook heerlijk met een zacht broodje!

Anoniem zei

Lekkerrrr

Ellen zei

Echt iets voor mijn vriend. Voor mij met zalm dan. Lijkt me lekker.

Voedzaam en Snel zei

Wat een heerlijk recept! Ik ben een groot fan van tonijn. Dit recept ga ik ook een keer maken.