donderdag 18 april 2013

Frittata met groene asperges en geitenkaas


Ingrediënten:
- olijfolie
- 1 ui, grofgehakt
- 1 bos groene asperges, in stukken gebroken
- 125 g zachte geitenkaas,verkruimeld
- 100 ml slagroom
- handvol verse basilicum
- dille
- 75 g Parmezaanse kaas, gemalen
- 6 eieren
- zout en zwarte peper

Bereiden:
1.Verwarm de oven voor op 200' C. Bak de ui in wat olijfolie glazig, voeg de in stukken gebroken stukken asperges toe en roerbak even. Vet een quichevorm in en leg het ui-aspergesmengsel erin.
2. Meng in een kom de eieren met de slagroom, in reepjes gesneden basilicum  wat fijngsneden dille en de helft van de Parmezaanse kaas. Voeg naar smaak zout en peper toe.
3. Verdeel het eimengsel over de asperges en verkruimel de geitenkaas er in grove stukken over. Verdeel de rest van de Parmezaanse kaas er over.
4. Zet de schaal ongeveer 20-30 minuten in de oven tot het ei gestold is en de bovenkant bruin begint te kleuren. Leg voor het serveren nog wat takjes dille erop. (dit heb ik per ongeluk gedaan voordat het de oven inging).

Er lag nog wat geitenkaas, Parmezaanse kaas en kruiden in de koelkast, wat nodig op moest. Met een bos groene asperges erbij werd het deze lekkere frittata. Eigenlijk moet je een frittata in een koekenpan bakken en dan nog even onder de grill zetten om te laten kleuren, maar aangezien ik geen pan heb die in de oven kan maak ik het altijd in een quichevorm.

13 opmerkingen:

Jeanne zei

Dat is goed idee Caroline die quichevorm.
Lijkt me veel handiger dan een koekenpan.
En geitenkaas vind ik heerlijk,dus dit ga ik zeker maken
Groetjes
Jeanne

Ineke zei

Caroline wat heb je toch een geweldige site! Inspirerende recepten, prachtige foto's! En ik hou van je persoonlijke commentaar bij elk recept. Dat lees ik eigenlijk altijd het eerst!
Ineke

Caroline Brouwer zei

@Ineke, dank voor je compliment. Ik houd mijn stukjes maar kort, omdat ik zelf ook niet van die ellenlange commentaren houd.

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Hmmm, geen ellenlange verhalen, dan zit je mis met mijn blog. Eindeloos gezwets.....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke lens jouw man gebruikt voor de mooie foto's. En fotografeert hij bij daglicht of hebben jullie een speciaal lichtstudiootje ofzo voor 's avonds. Je zult toch honger hebben na het koken en graag willen eten. Je zou ook 's ochtends kunnen koken...?
Excuses voor ook dit lange verhaal. Gr, Gerry

Caroline Brouwer zei

Hallo Gerry,
Mijn man heeft en Canon 50D en een 18-200 zoomlens. We fotograferen bij daglicht en altijd vanaf een statief. Want bij minder licht heb je een langere sluitertijd nodig en dus zul je echt een statief moeten gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen. Er staan foto's op mijn blog die bij weinig licht gemaakt zijn met een sluitertijd van 10 sec en toch mooi en scherp geworden zijn, dankzij het statief! Hij gebruikt ook bijna altijd een reflectiescherm.
Sommige mensen houden van lange verhalen vind ik prima hoor, maar ik heb vaak geen geduld om die te lezen! Dit is toch nog een lang verhaal geworden! ;-))
groeten, Caroline

Maxime zei

Ah ik zocht laatst fritatta recepten! Deze gaat zeker op mijn lijstje, lekker :)

Nell zei

Gaat goed hè, frittata in de oven! Sinds ik het één keer gedaan heb op die manier, doe ik het nooit meer in een pan.

Manon zei

Wat grappig van die takjes dille in combinatie met je verhaal dat je geen geduld hebt om te lezen. Ik zie het voor me dat je een recept snel scant en er later achter komt dat e.e.a. toch anders was. Heel herkenbaar overigens, al ben ik verder nogal lang van stof met schrijven. Maar dat hoort dan weer bij mij :)
Lekker recept weer Caroline, met wederom een smakelijke foto.

Leonie zei

Dit ziet er heerlijk uit! Klinkt echt als iets dat ik zelf ook zou maken. Leuke blog, inspirerende recepten!!

Anoniem zei

Vandaag gemaakt voor de lunch. Hij was heerlijk !
gr, Zahra

Rob Hoeboer zei

Goed recept, behoudens de toevoeging van dille. Door de dille krijgt het iets mufs. Bewaar de dille liever voor recepten met vis en citroen.

Crazy Dutch Foodie zei

Zo grappig; ik Google op 'frittata met groene asperges' en kom (weer) bij jou site uit ;-) Toevallig heb ik ook nog een restje geitenkaas in de koelkast dus dat gaat lukken!

Yves van Gelre zei

Ik ben het met Rob gedeeltelijk eens. Dille maakt het niet muf, maar overheerst de delicate aspergesmaak wel. Een volgende keer zou ik het er zeker uitlaten. Voor de rest heerlijk smaakvol recept om eens iets anders te doen met de asperges. Ik heb hier al eerder betoogd dat Parmezaan zonde is, vervlakt in gesmolten staat, en oude kaas wellicht een minimaal even smakelijk en veel goedkoper alternatief is. De klasse van Parmezaan zit in dat heerlijke zilte knispertje, dat je alleen proeft vers geraspt over de pasta of brood, of zo uit het vuistje. Het laten mee-smelten, of eigenlijk kapot smelten, is bijna heiligschennis!! LOL