donderdag 4 april 2013

Kruidige noedelsalade met pinda's


Ingrediënten:
- 75 g geroosterde, ongezouten pinda's
- 200 g eiernoedels of Thaise rijstnoedels
- 150 g sperziebonen of peultjes, of een combinatie
- ½ komkommer
- 6 lente-uitjes, onder- en bovenkant eraf
- ongeveer 12 baslicumblaadjes, in grove stukken (liefst Thaise basilicum)
- klein bosje munt, grof gesneden
- klein bosje koriander, grof gesneden

Voor de dressing:
- 2 el rijstazijn
- geraspte schil en sap van 1 limoen
- ½-1 kleine rode chilipeper, fijngesneden
- 1 teentje knoflook, fijngesneden
- 1 tl bruine suiker
- 1 tl sesamolie
- ½ tl sojasaus, plus extra voor erbij

Bereiden:
1. Roer voor de dressing alle ingrediënten door elkaar in een grote schaal.
2. Kook de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet ze af in een vergiet en spoel ze af onder de koude kraan. Doe ze in de schaal bij de dressing en roer alles goed door elkaar zodat alle noedels met de dressing bedekt zijn. Laat in de dressing afkoelen.
3. Kook de sperziebonen 3-5 minuten in een pan met water en zout en voeg na een paar minute de peultjes toe en kook die ook nog eens 2-3 minuten mee. Giet af en spoel af met koud water en laat goed uitlekken.
4. Halveer de komkommer in de lengte en snijd in dunne plakjes. Snijd de lente-uitjes in schuine, dunne ringetjes.
5. Vermeng de afgekoelde noedels met de pinda's, komkommer, lente-ui, sperziebonen en/of peultjes en de kruiden. Serveer de salade en geef er sojasaus bij voor de liefhebber.

Bron: "Veg!"  Hugh Fearnley-Whittingstall

Dit recept sprak mij meteen aan uit dit boek en meestal heb ik  - al zeg ik het zelf - wel een goede kijk op wat lekker is. Toch heb ik getwijfeld of ik het moest plaatsen, want wij vonden het allebei een beetje tegenvallen. Misschien doordat we de heerlijke sobanoedels met aubergine en mango van Ottolenghi nog in ons hoofd hadden, hoewel dat eigenlijk een heel ander recept is. Uit Veg! heb ik wel al een paar lekkere recepten gemaakt, maar toch blijft Plenty mijn favoriet!

11 opmerkingen:

Consuminderenmetplezier zei

Ziet er weer heerlijk uit!

pieke zei

ik zat met precies het zelfde gerecht uit plenty in mijn hoofd toen ik je post zag! maar kan dus misschien beter dat gewoon nog een keer maken dan dit.

Nell zei

Ik vond het er meteen erg smakelijk uit zien op de foto, maar misschien is het gewoon nog te koud voor dit soort salades?

Vizzzzz zei

Wat jammer dat het tegenviel, klinkt wel als een goede combinatie van ingredienten.
Die sobanoedels van Ottolenghi wil ook nog gaan maken een keer, eens kijken waar ik deze noedels kan krijgen!

Caroline Brouwer zei

@Vivianne, dat recept van ottolenghi is zalig! Sobanoedels heb ik bij een Toko gekocht.

Vizzzzz zei

Dan ga ik die een keer halen bij de toko!
Gisteren het boek 'Veg' gekregen erg blij mee. Jij nog tips/toppers uit dit boek die je echt aanraad om te gaan maken?

Groetjes, Viviane

Vizzzzz zei

en ook nog een bakboek gekregen, dus we kunnen voorlopig weer even verder met lekkere recepten in de keuken ;)

Caroline Brouwer zei

Deze: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2013/01/warme-salade-van-paddenstoelen-en-in-de.html
endeze:
http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2013/01/warme-salade-van-paddenstoelen-en-in-de.html
En ik heb ook nog deze gemaakt:
http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/11/geroosterd-brood-met-pompoen-geitenkaas.html

Je hebt zeker het Delicious Bakboek gekregen?Ik heb er mee in mijn handen gestaan. Ziet er goed uit, Maar je wilt niet weren hoeveel bakboeken ik heb! ;-))

groeten, Caroline

Vizzzzz zei

de bovenste twee linken werken niet ;)
Dat geroosterde brood ziet er lekker uit. Die ga ik onthouden!

Laatst al het 'delicious bakboek' gekregen (en daaruit nu al 2x de walnoot-chocolade taart gemaakt)
echt een topboek. Gisteren de 'bak-encyclopedie' gekregen, met wat meer traditionele bakrecepten. Ik heb nog niet veel bakboeken dus ben er blij mee.

Groetjes, Viviane

Manzjare zei

Er is een noodle salade van Nigella die hier best op lijkt. Grote verschil zit in de dressing die naast sesamolie, soja en citroen ook pindakaas en chilisaus bevat. Ze moesten er hier ook aan wennen maar ondertussen word ie tegenwoordig bij warm weer graag gegeten.

Caroline Brouwer zei

@Jolanda, dank voor de tip.Weet je misschien ook waar ik het recept kan vinden?