woensdag 10 april 2013

Plaattaart met asperges, prosciutto en tomaten


Ingrediënten:
- 375 g bladerdeeg op een rol (tante Fanny)
- 2 eieren
- 250 g ricotta
- handvol verse basilicum
- 1 teentje knoflook, fijngehakt
- 25 g geraspte Parmezaanse kaas (ik heb meer gebruikt)
- 12 kleine cherrytomaatjes, gehalveerd
- 8-12 groene asperges, in stukjes van 5 cm gebroken
- 6-8 plakken prosciutto
- olijfolie
- zout en peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C en beleg een bakplaat met bakpapier. Leg het bladerdeeg (ik had twee rollen, want 1 rol is 270 g, ik heb van de 2e rol maar een gedeelte gebruikt en aan elkaar geplakt, zodat de hele bakplaat bedekt was) er op en snijd met een scherp mes een rand aan alle kanten van 2 cm. Prik in het middelste deel gaatjes met een vork.
2. Meng in een kom de ricotta, eieren, basilicum (in stukjes gescheurd), knoflook en de helft van de Parmezaanse kaas. Meng goed en voeg naar smaak zout en peper toe. Spreid dit mengsel uit over het midden van het bladerdeeg, laat de randen vrij.
3. Leg de tomaatjes en de asperges erop, verdeel de in stukken gescheurde prosciutto erover, het hoeft er allemaal niet netjes op te liggen. Verdeel de rest van de Parmezaanse kaas erover, maal er nog wat zwarte peper over en druppel er wat olijfolie op. Strijk met een kwastje wat olijfolie op de randen.
4. Bak de plaattaart 25 minuten in de oven. Serveer de taart warm  met een lekkere groene salade.

Bron: "Good Food" magazine april 2013


Wat een héérlijke combinatie van smaken op deze plaattaart! Wij vinden de rollen bladerdeeg (tante Fanny kocht ik bij de Jumbo, maar ik gebruik ook wel eens de rollen van AH, ze liggen in de koeling) veel lekkerder dan het roomboter bladerdeeg van Koopmans uit de de diepvries. Deze plaattaart is snel gemaakt, de groene asperges hoef je niet te schillen en verder verdeel je alles erop en schuif je hem zo in de oven en een klein half uurtje later zit je heerlijk te smullen!

11 opmerkingen:

Nell zei

Groene asperges, ik kijk er al reikhalzend naar uit. Ze zijn te koop bij een lokaal boertje bij mij in de buurt.

Caroline Brouwer zei

Héérlijk hè NeLL, die groene asperges! Ik heb ze ook bij de groenteboer gehaald en zal maar niet vertellen hoeveel ik er voor betaald heb! Maar ze waren heerlijk. Ik vind ze nog lekkerder dan de witte en je hoeft ze niet te schillen!

Liesbeth zei

Het bladerdeeg van Tante Fanny is inderdaad heel erg lekker. Ik moet er hier alleen erg naar zoeken, de ene keer heeft de SuperCoop het, dan weer niet. En de jumbo hier heeft ook niet alles. Gisteren had ik het filodeeg van TF, ook erg lekker.

Maxime zei

Lijkt me echt heel lekker! leuk recept :)

Bonjade zei

Ben zo blij met je blog.....
Kon dit bladerdeeg niet, maar ga eens op zoek.....
Ga dan dit overheerlijke recept maken......
Thanks voor keer op keer je mooie recepten en duidelijke uitleg.

Liefs

Caroline Brouwer zei

@Bonjade, wat aardig!Leuk om te horen!

Annemiek zei

Caroline, heb je log pas ontdekt. Vandaag het tweede recept gemaakt; de plaattaart met groene asperges, proscuitto en tomaat. Zoonlief van bijna 10 zag het niet zitten, nam een hap en zei: 'het smaakt 100% lekkerder dan ik dacht!!'. Als dat geen compliment is! Afgelopen week Mexicaanse lasagne gemaakt; ook een succes. Morgen de appel-/kaneeltaart bakken. Ben benieuwd! Blijf je volgen!!
Groet,
Annemiek

Caroline Brouwer zei

Hallo Annemiek,
Zeker een compliment, je zoon heeft smaak! Die appel-kaneeltaart is ook ontzettend lekker!
Veel succes met bakken.
groeten, Caroline

MamaNatuurlijk zei

Wij hebben deze pas geleden gemaakt en gesmuld.

Liefs MamaNatuurlijk

Levine zei

Erg lekker!

Nina Hobbysite zei

Lekker recept. Heb alleen nog veel meer parmezaanse kaas erover gestrooid ;). En wat een mooie foto ook bij dit recept.