maandag 16 september 2013

Tomatenclafoutis met geitenkaas


Ingrediënten:
- 120 ml melk
- 120 ml slagroom
- 500 g kerstomaten (verschillende kleuren)
- boter om in te vetten
- 4 eieren
- 1 el bloem
- zout en peper
- 150 g zachte geitenkaas
- een bosje tijm

Bereiden:
1. Doe de melk, de room en de helft van de tijm in een melkpannetje en breng aan de kook, laat 2 minuten op laag vuur koken. Laat iets afkoelen.
2. Verwarm de oven voor op 180' C en vet een quichevorm in met boter.
3. Verdeel de tomaatjes op de bodem van de schaal en verdeel de geitenkaas er in stukjes tussen. Klop in een kom de eieren met een snuf zout los. Zeef de bloem er boven en spatel dit er doorheen. Zeef het nog warme roommengsel er boven en meng het erdoor. Roer de overige tijmblaadjes erdoorheen en breng het op smaak met zout en peper.
4. Schenk het beslag voorzichtig over de tomaten en de geitenkaas. Bak de clafoutis 45 minuten in de oven. Laat de clafoutis iets afkoelen (anders zijn de tomaatjes gloeiend heet en brand je je mond) en serveer met een frisse groene salade.

Bron: Foodies september 2013

In het septembernummer van de Foodies stonden verschillende recepten die mij aanspraken. De héérlijke mascarpone-vanilletaart met bosvruchten was er één van en ook deze clafoutis leek me de moeite waard. Een makkelijk recept om te maken en een kleurrijke schotel; lekkere combinatie van tomaat, geitenkaas en tijm. Echt een aanrader!

10 opmerkingen:

Ivana Krasteva-Pieroni zei

Mai fatto clafoutis salato , sembra buono , delizioso e karino !
Complimenti ,Karoline !

Onliemie zei

Wat klinkt dat weer ontzettend lekker en hoe mooi ziet die clafoutis er uit! Ga ik zeker eens maken!
Fijne week!

klaproos zei

dit ziet er zalig uit,

het is nu tijd voor pompoenen, ik vraag me af, heeft u daar ook recepten van ??

Caroline Brouwer zei

@Klaproos, er staan heel veel heerlijke recepten met pompoen op mijn blog. Kijk maar eens in de sidebar onder Labels bij pompoen!

Anoniem zei

Zou je deze clafoutis kunnen maken met feta in de plaats? Ben namelijk niet zo'n fan van geitenkaas...

Caroline Brouwer zei

Jammer, het is zo lekker met geitenkaas, maar ik denk dat feta een goed alternatief is, ik zou er wel iets minder in doen, feta is natuurlijk wat zouter.

Anoniem zei

Zou je ook kwark in plaats van slagroom kunnen gebruiken?

Johanna zei

Beste Caroline, de clafoutis ziet er weer prachtig en smakelijk uit. Jouw blog inspireert mij telkens weer. Groet Johanna

Unknown zei

Ziet er heerlijk uit! Ik ga het hier deze week ook uitproberen!
;-)

Caroline Brouwer zei

Dank je wel Johanna. fijn om te horen!
groeten, Caroline