woensdag 9 oktober 2013

Bavarois van mokkatiramisù


Ingrediënten:
- 225 ml espresso
- 250 g mascarpone
- 125 ml slagroom
- 4 el amandellikeur (Amaretto)
- 3 blaadjes witte gelatine
- 5 el suiker (65 g)
- 150 g Italiaanse lange vingers (savoardi)
- 50 g mokka-of melkchocolade, gehakt

Bereiden:
1. Bekleed een cakeblik van 25 cm ruim met plasticfolie. Week de gelatine 5 minuten in ruim koud water. Klop de slagroom lobbig. Knijp de gelatine goed uit en los al roerend op in de helft van de warme espresso.
2. Klop de mascarpone met de amandellikeur en de suiker romig. Mix er het koffiemengsel door. Spatel tenslotte luchtig de slagroom erdoor.
3. Doop de lange vingers één voor één in de rest van de hete koffie en leg ze op de bodem van het cakeblik. Schep er een laag mascarponecrème op en maak zo nog 2 lagen.
4. Bedek de bavarois met plasticfolie en zet minstens 4 uur in de koelkast om op te stijven.
5.Stort de bavarois op een schaal en verwijder het plasticfolie, bestrooi met de gehakte chocolade.

Bron: "Mijn Favoriete Desserts" van Janneke Philippi

We kregen eters, dus kon ik meteen een dessert maken uit mijn pas aangeschafte boek van Janneke Philippi, "Mijn Favoriete Desserts". Wat een schitterend boek, ontzettend mooi vormgegeven en vol met de heerlijkste desserts, dus het was niet makkelijk om een keus te maken. Ik moet bekennen dat als ik in een restaurants eet, altijd het eerste op de menukaart naar de desserts kijk. En staat er iets van mijn gading bij, dan sla ik liever het voorgerecht over en ga dan voor een heerlijk zoet dessert! Dit is een makkelijk dessert om te maken, ik maakte het zelfs een dag van tevoren, zodat je dat al vast klaar hebt als je eters krijgt. Gelukkig viel het erg goed in de smaak bij iedereen. Zeker iets dat ik vaker ga maken.

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat ziet er erg lekker uit, zou je misschien nog aan kunnen geven hoeveel slagroom je gebruikt hebt? Alvast bedankt.

Caroline Brouwer zei

Sorry, ik was het vergeten en heb het nu aangepast!

Eslem zei

Lijkt me heerlijk! Jammer dat er gelatine doorheen moet :-).

Caroline Brouwer zei

@Eslem,is dat omdat je vegetariër bent? Want dan is er wel een alternatief agar-agar, heet dat geloof ik.

Eslem zei

Nee, omdat we geen varkensvlees of afgeleiden daarvan (zoals gelatine) eten. Maar inderdaad, agar agar schijnt een soort vegetarische gelatine te zijn. Heb het nog nooit gebruikt, toch een proberen.

An zei

Ik wil dit recept dit weekend eens proberen. Voor hoeveel personen is dit?

Caroline Brouwer zei

Dit recept is voor 8 - 10 personen. Maar met z'm zessen eet je het ook op. Je kunt het trouwens makkelijk bewaren in de koelkast en de volgende dag is het ook nog erg lekker! ;-)

Marja zei

Wat een prachtig dessert!!

An zei

Ik heb hem dit weekend gemaakt. Was mooi gelukt en viel goed in de smaak. Ikzelf geef toch de voorkeur aan een klassieke tiramisu, maar dit presenteert wel mooier. Bedankt voor je recept!

Caroline Brouwer zei

@An, ik snap wat je bedoelt, maar je wilt je gasten wel eens iets anders voorzetten dan die eeuwige tiramisu, hoe lekker die ook is. En deze presentatie is erg mooi. Heb je de citroentiramisu al geprobeerd. Ook ontzettend lekker!

An zei

Idd, met dit kom je wat origineler uit de hoek! Ik zag de citroentiramisu vanochtend, die wil ik ook wel eens proberen. Even wachten tot er weer eens een gelegenheid is, want ik maak niet elk weekend van die caloriebommetjes...

Lieve zei

Ik heb hem net gemaakt, de smaak is al super! Nu 4 uur wachten, dat is het moeilijkste! Ik heb uw blog pas enkele weken geleden ontdekt en heb ondertussen al verschillende desserts klaargemaakt, allemaal superlekker en met heel duidelijke recepten. Een dikke proficiat hiervoor en aan uw echtgenoot voor de mooie foto's!

Caroline Brouwer zei

@Lieve, dank je wel en dat wordt smullen straks!

Judith zei

Wij hebben deze vandaag gegeten, vonden hem heerlijk:)!

Caroline Brouwer zei

@Judith, fijn om te horen!

Sydney zei

ik heb inmiddels al een hoop tiramisu recepten uitgeprobeerd maar deze is wel echt ontzettend lekker!
'mag iets zoeter' kreeg ik te horen al vond ik dat zelf niet nodig.
(ja het zijn hele erge zoetekauwen bij mij thuis :-))

En wat zien je foto's er altijd zo chique uit!

Caroline Brouwer zei

@Sydney, dank voor je compliment. Volgende keer iets meer suiker toevoegen. Ik ben zelf ook een zoetekauw maar vond het toch zoet genoeg.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

hoeveel gram gelatinepoeder is dat omgerekend? of hoeveel gram weegt elk gelatineblaadje om dit te kunnen omrekenen naar het aantal gram poeder? alvast bedankt! ik heb alle ingrediënten in huis en wil dit recept wel eens uitproberen als alternatief voor tiramisù :)

Caroline Brouwer zei

@anoniem, dat kun je zelf allemaal op zoeken via google. Dat zou ik ook moeten doen als ik je antwoord geef! Google is your friend!

Anoniem zei

bedankt voor de snelle reactie maar vooraleer ik via Google de berekening kan opzoeken, heb ik wel het gewicht van de gelatineblaadjes nodig want die bestaan in verschillende gewichten...
daarom eerst mijn vraag aan jou :)

Caroline Brouwer zei

1x gelatineblaadjes intikken bij google en je hebt dit resultaat:

http://www.oetker.nl/nl-nl/onze-producten/bakingredienten/gelatine.html

of dit:
http://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2014/11/gelatine-blaadjes-vs-gelatine-poeder.html

Anoniem zei

zo, ik kan er dus van uit gaan dat je de gelatineblaadjes van Dr. Oetker gebruikt hebt... Er bestaan namelijk gelatineblaadjes van 1 gram tot en met 3,5 gram dus het is wel degelijk de moeite om te weten welke blaadjes er in het recept gebruikt zijn.

Caroline Brouwer zei

Hallo Anoniem,
Hier in de supermarkt verkopen ze alleen maar gelatine van Dr. Oetker en daar staat precies op hoeveel gelatine je moet gebruiken op de hoeveelheid vocht die je gebruikt. Ook in het boek van Janneke Philippi staat dat je voor dit recept 3 blaadjes gelatine gebruikt, zonder gewicht erbij.
Mijn excuses als ik een beetje geïrriteerd over kom, maar dat komt ook omdat ik er niet van houd dat er anoniem vragen gesteld worden.
Met vriendelijke groet, Caroline

Anoniem zei

uw excuses zijn aanvaard :)
ik woon in het buitenland en gelatine van Dr. Oetker is hier niet te koop, verschillende gekleurde gelatines kan je hier in alle winkels vinden maar de witte gelatine is moeilijker te vinden. Jammer dat Janneke Philippi geen duidelijker specificaties geeft in haar boek....
warme groet!

Anoniem zei

gemaakt voor gasten heerlijk van smaak, weer eens wat anders!!

Marrian