zaterdag 25 januari 2014

Chocolade-hazelnoottaart (glutenvrij)


Ingrediënten:
- 300 g hazelnoten,
- 300 g pure chocolade (minstens 70% cacao)
- 1 el goede kwaliteit cacaopoeder
- 200 g zachte boter
- 100 g kristalsuiker
- 6 biologische eieren, gesplitst
- 150 g gemengde ongezouten noten voor de garnering

Pindakaasglazuur:
- 50 g zachte pindakaas
- 150 g poedersuiker
- 4 el goede kwaliteit cacaopoeder
- 1 tl vanillesuiker
- 100 g verse roomkaas
- 1 el warme koffie

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 175' C. Vet een springvorm van 24 cm doorsnede in met boter en bestrooi met paneermeel. Maal in een foodprocessor de hazelnoten fijn.
2. Hak 200 g chocolade grof en meng in de foodprocessor met de gemalen hazelnoten.
3. Voeg het cacaopoeder, de boter en de suiker toe en meng alles tot het romig is.
4. Meng de eidooiers erdoor.
5. Klop in een schone kom de eiwitten schuimig en meng in de foodprocessor beetje bij beetje het eiwit door het mengsel.
6.Doe het deeg in de ingevette springvorm. Breek de rest van de chocolade in stukjes en druk ze in het deeg.
7. Bak de taart in het midden van de oven 30 -35 minuten of tot een prikker er droog uitkomt. (als de prikker de stukjes chocolade raakt, komt hij er niet droog uit, ook al is het gebak gaar, dus prik op meerder plaatsen)
8. Laat de taart afkoelen.
9. Klop voor het glazuur de pindakaas romig met de poedersuiker, het cacaopoeder, de vanillesuiker en de roomkaas. Meng de koffie erdoor.
10. Bestrijk met een paletmes de bovenkant van de taart met het glazuur en garneer met de gemengde noten.

Bron: " A piece of cake", Leila Lindholm


Vandaag deze taart gebakken voor de collega's op het werk. Toevallig voldoet het recept helemaal aan de hype om tegenwoordig glutenvrij te eten (ik bedoel hier uiteraard niet de mensen mee die glutenvrij eten vanwege een glutenallergie!). Dus voor mensen met een glutenallergie een heerlijk recept om ook eens lekker te snoepen. (laat dan wel het paneermeel weg om de taartvorm mee te bestrooien, is ook niet echt nodig). Het is wel een vrij machtige taart, dus snijd kleine stukjes. Echt een taart voor liefhebbers van pure chocolade, de pindakaas in het glazuur proef je goed en is erg lekker in combinatie met de chocolade in de taart en de noten. Een must voor chocoholics!

6 opmerkingen:

MIXT fashion and lifestyle zei

ziet er heerlijk uit!

Marthy zei

Wat ziet dat er heerlijk zondig uit, mede dankzij de mooie foto's.
Ik ga hem maken, dat is zeker!

Anoniem zei

Gelukkig was er nog een stukje over voor mij. Heerlijk, iedere calorie meer dan waard! Groetjes, Marlous

Dulce fresa zei

Oh my... Ik ben gek op chocolade! Deze taart ziet er MEGA lekker uit..

Lisanne zei

Oew deze taart ziet er heerlijk uit! Ik wil hem graag gaan maken om op mijn werk te trakteren. Alleen twee collega's hebben een voedselallergie, de ene een glutenallergie en de andere een lactose intolerantie. Daarom wou ik de roomboter vervangen door crisco. Heb jij daar ervaring mee? Ik denk dat ik het 1:1 vervang, en 20% crisco vervang door olie (arachide-) om het geheel wel smeuïg te houden. Het is een groot experiment, misschien kun je jou ervaringen alvast delen zodat ik geen fout bega?

Ps. Ik kijk vaak op je blog en heb al vele recepten uitgeprobeerd, alleen reageer ik niet zo vaak... Complimenten voor je leuke en mooie blog!

Caroline Brouwer zei

Hallo Lisanne,
In de eerste plaats bedankt voor je complimenten en leuk te horen dat je al veel recepten hebt uitgeprobeerd. Ik heb helaas geen ervaring met crisco, heb de naam wel eens gehoord, maar weet niet wat het is. Dus het spijt me echt, maar ik kan je hier niet mee helpen. Als het je gelukt is, is het misschien fijn voor andere lezers dat je je reactie en recept hier vermeld.
Ik wens je veel succes en hoop dat het allemaal lukt.
groeten, Caroline