zaterdag 14 februari 2015

Kruidige appel - cidertaart


Ingrediënten:
- 1 kleine zure appel, bv Jonagold
- 150 ml droge cider
- 75 g rozijnen
- 225 g zelfrijzend bakmeel
- 1 tl bakpoeder
- 1 tl kaneel
- ½ tl gemalen kruidnagel
- ¼ tl nootmuskaat, versgeraspt
- 150 g boter, op kamertemperatuur
- 2 grote eieren, losgeklopt
- 150 g lichtbruine basterdsuiker

Voor de topping:
- 25 g boter, op kamertemperatuur
- 25 g zelfrijzend bakmeel
- 50 g lichtbruine basterdsuiker
- 1 tl kaneel
- ¼ tl gemalen kruidnagel
- 25 g amandelschaafsel
- 2 kleine appels, bv. Jonagold
- poedersuiker om te bestrooien

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte, vet een springvorm van 20 cm goed in, beleg de bodem met bakpapier.
2. Doe de rozijnen met de in kleine stukjes gesneden appel (in het recept staat dat je de appel niet hoeft te schillen, ik heb dit wel gedaan omdat ik geen biologische appel had) in een kommetje en giet de cider erover. Maak intussen het beslag.
3. Meng de bloem, bakpoeder en de specerijen in een kom (gebruik maatlepels voor de theelepels, anders wordt de cake niet kruidig genoeg!). Zeef ze boven een grote mengkom en houd de zeef hoog zodat er veel lucht bij komt. Voeg de boter, de eieren en de suiker toe en meng alles met een elektrische handmixer in 1 minuut tot een gladde, romige massa. Spatel de appel, rozijnen en cider erdoor. Doe het beslag in de vorm en strijk met de bolle kant van een lepel de bovenkant glad.
4. Maak de topping: doe de boter, bloem, suiker, kruidnagel en kaneel in een kom en wrijf met je vingertoppen tot een grofkruimelig geheel en voeg het amandelschaafsel toe.
5. Schil de andere twee appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in vieren. Snijd ze in dunne schijfjes en verdeel ze over de bovenkant van de taart (dit hoeft niet netjes, maar wel gelijkmatig). Strooi de topping over de appels en zet de taart 1 uur en 20 - 40 minuten in de oven tot hij los lijkt te komen van de rand van de vorm.(Controleer goed bij mij was de taart na 70 minuten al klaar). Als de bovenkant te donker wordt, kun je er een stukje aluminiumfolie op leggen.
6. Laat de taart 10 minuten afkoelen in de vorm. Snijd de rand rondom los met een mes en verwijder de rand. Zet de taart op een rooster en laat verder afkoelen. Bestuif de bovenkant voor het serveren met een beetje poedersuiker.

Bron: "De Kunst van het Bakken", Delia Smith

Er staan al verschillende appeltaartrecepten op mijn blog, maar aangezien je er daar nooit genoeg van kunt hebben, hier nog maar eentje. In het recept van deze taart worden Bramley's Seedling appels gebruikt. Ik had er nog nooit van gehoord en nadat ik even gegoogled had kwam ik er achter dat die hier in Nederland ook niet echt meer te krijgen zijn. Het blijkt een zure appel te zijn, vandaar dat ik voor een Jonagold gekozen heb. Delia noemt dit een echte desserttaart, maar ook met een kopje thee of koffie is de taart erg lekker. Serveer je hem als dessert dan zou ik er een vanillesaus of een bolletje ijs bij serveren. Ik had nog wat Calvados in de kast staan en heb ipv van 150 ml cider 100 ml cider gebruikt en 50 ml calvados (volgende keer gebruik ik geen cider, maar 150 ml Calvados!). De appelcider heb ik bij Gall&Gall gekocht, maar de AH schijnt het ook te hebben.

10 opmerkingen:

Nell zei

Bramleys zijn nog wel te krijgen in Nederland, hoor. Vaak bij bedrijfjes die een eigen boomgaard hebben. Of bij biologische bedrijfjes. Het is van oorsprong een Engelse appel met een heerlijke fris, zure appel.

Caroline Brouwer zei

@Nell, die bedrijfjes met eigen boomgaard zijn hier niet te vinden in de randstad ben ik bang!

Karin zei

Of je hebt ze zelf uit de eigen tuin ;-)
Maar met Jonagold kan natuurlijk ook prima. Ik heb het boek ook maar heb deze nog niet gemaakt, gedankt voor de tip. Ziet er heerlijk uit!

Caroline Brouwer zei

@Karin, als jij ze uit eigen tuin hebt, dan zou ik dit taartje maar maken! Er staat nog een appeltaartje in het boek met die zelfde appels!

hobbyloes zei

Ben jij ook zo'n fan van appeltaarten net als ik?
Dit lijkt me echt een heerlijke taart om te maken.
Groetjes, Loes

Bakdame zei

hoi caroline,
appel vind ik persoonlijk ook een heel dankbaar product om mee te bakken.
zelfs om te koken komt het hier wel af en toe van pas.
super om dit recept te plaatsen.
ziet er inderdaad heerlijk uit!

liefs
ohladybake

Saartje zei

Mmmm lekker! Recept staat genoteerd!
grtjs Saartje

http://saartjeathome.blogspot.be

Liesbeth zei

Ik heb ook zo'n lekker boompje in de tuin staan. Hopelijk dit jaar weer zo'n mooie oogst als afgelopen herfst.
Ik neem ze ook vaak mee uit Engeland.

Margot zei

Gisteren gebakken en gelijk je idee uitgevoerd om 150 ml calvados te gebruiken.
Heerlijk! Deze ga ik zeker vaker bakken. Dankjewel!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Margot en leuk te horen dat de taart met calvados in de smaak viel!
groeten, Caroline