vrijdag 14 augustus 2015

Flespompoen met pistachenotenpesto, feta & granaatappelpitten


Ingrediënten:
- 1 grote flespompoen
- 4 el olijfolie
- versgemalen zwarte peper
- zeezout
- 150 g feta
- 100 g granaatappelpitjes

Voor de pesto:
- 100 g ongezouten pistachenoten, gedopt
- 70 g Parmezaanse kaas of Grana Padano, geraspt
- olijfolie
- 1 klein bosje koriander, alleen de blaadjes
- 1 klein bosje platte peterselie, alleen de blaadjes
- 1 klein bosje dille, alleen de blaadjes
- 3 el chili-olie (of olijfolie met wat gemalen chili)
- sap van 1 citroen

Bereiden:
1. Voor de pesto: doe de pistachenoten met de kaas in een foodprocessor en maal fijn met een flinke scheut olijfolie. Voeg alle kruiden, nog wat olijfolie en de chili-olie, het citroensap en wat zeezout toe en laat de machine nog even draaien. Zet tot gebruik in de koelkast.
2. Verwarm de oven voor op 200' C en leg een stuk bakpapier op een bakplaat. Snijd de pompoen in de lengte in vieren en verwijder de zaadlijsten (laat de schil eraan zitten). Kwast de pompoen goed in met olijfolie en bestrooi flink met zwarte peper en zeezout. Leg op de bakplaat en bak ze ongeveer 45-50 minuten tot de randjes beginnen te verschroeien en de pompoen gaar is.
3. Leg de pompoen op een bord en smeer er flink wat pesto op. Verkruimel de feta erover en garneer met de granaatappelpitten.

Tip: je kunt de pompoen ook horizontaal in stukken snijden, dat is misschien handiger. Ik heb de kruiden bij de AH gekocht en van elk 15 g gebruikt. Dit is een voorgerecht voor 4 personen of hoofdgerecht voor 2 personen.

Bron: Persiana, Sabrina Ghayour

Eigenlijk is het nu niet écht de tijd om pompoen te eten, meer iets voor de herfst. Maar ik zag dit recept en het leek me zo lekker en ik had er zo'n zin in om het uit te proberen en geen spijt; het was meer dan héérlijk, wat hebben we gesmuld! De gerechten uit het Midden-Oosten zijn toch wel veel lekkerder dan de Hollandse pot (hoewel dat ook wel een keertje lekker is). Het is makkelijk te maken en de smaken van de pistachepesto vol kruiden op de pompoen met de zoute feta en de frisse granaatappelpitten is een perfecte combinatie. Dit recept komt in mijn top-10!

7 opmerkingen:

Manon zei

Het blijft inderdaad erg lekker, die smaken en smaakcombinaties uit het Midden-Oosten. Binnenkort dit recept van je maar eens proberen. Ik ben vooral erg benieuwd naar deze pesto.
Groeten, Manon

Caroline Brouwer zei

Hallo Manon,
Wat leuk weer eens van je te horen. Ik zag dat je van de week ook weer een lekker recept gepost had.
Ik weet zeker dat jij dit ook heel erg lekker vindt!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Vanavond heerlijk gesmuld hiervan!

martine zei

erg lekker, zelfs mijn man die niet van flespompoen houdt vond het voor herhaling vatbaar

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Martina. Leuk te horen dat jullie het lekker vonden!

Mariska zei

Hallo Caroline, Ik heb deze gemaakt en zelfs de kinderen aten hun vingers op! Heerlijk recept ! (de kinderen zijn beiden gek op feta). Groetjes, Mariska

Caroline Brouwer zei

Leuk Mariska. Je kinderen hebben smaak! De worteltjes met komijn en geitenkaas zullen ze vast ook lekker vinden.
groetjes, Caroline