dinsdag 18 augustus 2015

Geroosterde aubergine met gefruite ui & gehakte citroen


Ingrediënten:
- 2 grote aubergines, (ca 750 g)
- 1½ dl olijfolie
- 4 uien (ca 550 g) gepeld en in dunne ringen
- 1½ groene chilipeper, fijngehakt
- 1½ tl gemalen komijn
- 1 tl sumak
- 50 g feta, in flinke brokken
- 1 middelgrote citroen
- 1 teen knoflook, fijngewreven
- zout en zwarte peper



Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 220 'C en beleg een bakplaat met bakpapier.
2. Snijd de aubergines overlangs doormidden en laat het steeltje er aan. Kerf een ruitpatroon in  de snijkant en bestrijk met 1 dl olijfolie, bestrooi rijkelijk met zout en peper. Leg de aubergines met de snijkant naar boven op de bakplaat en rooster ze circa 45 minuten in de oven, tot het vruchtvlees goudbruin en gaar is.
3. Fruit de uien in een grote koekenpan met wat olijfolie en met een ½ tl zout op hoog vuur goudbruin, regelmatig omscheppend (dit duurt wel een minuut of 10). Voeg 1 chilipeper toe met de sumak en de komijnpoeder en roer door de uien en fruit nog twee minuten voor je de feta toevoegt. Bak alles nog 1 minuut zonder om te scheppen en haal de pan van het vuur.
4. Schil intussen de citroen, haal ook het wit eraf en hak het vruchtvlees in kleine stukjes. Meng de stukjes met het citroensap, de knoflook en de ½ groene peper.
5. Maak het gerecht af als de aubergines klaar zijn. Leg de halve aubergines op een schaal en verdeel wat van de citroensaus erover. Verwarm de uien nog iets en schep deze erop. Serveer de aubergines warm of op kamertemperatuur.

Voorgerecht voor 4 personen of hoofdgerecht voor 2 personen.

Bron: Jeruzalem, Yotam Ottolenghi

Dit is een recept uit het boek Jeruzalem dat niet direct opvalt doordat er geen foto bij staat, jammer want het is toch echt wel de moeite waard. Een lekker gerecht dat wij als hoofdgerecht aten. Volgende keer zou ik toch iets veranderen aan het recept. De citroen vonden we er lekker bij smaken, maar iets teveel, dus volgende keer zou ik een halve citroen gebruiken. Omdat ik geen groene pepers  kon krijgen, gebruikte ik 1 rode peper zonder de zaadjes. Volgende keer toch een groene, die zijn iets minder scherp van smaak en dat vind ik beter passen in dit gerecht. Voor de kleur deed ik er nog wat platte peterselie over.

6 opmerkingen:

hobbyloes zei

Ik ben dol op aubergine en courgette en geroosterd vind ik ze het lekkerst. Dit lijkt me dan ook erg lekker.
Je hebt het over sumak, ik heb wel za'atar, zit daar sumak in of is het hysop? Het staat er in het Israelisch op dus ik kan het niet lezen, misschien weet jij het wel?
groetjes, Loes

Monique zei

Heerlijk recept, voor herhaling vatbaar!!

Caroline Brouwer zei

Hobbyloes, sumak is een onderdeel van za'atar.
Zie: http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2013/09/sumak-gemalen-sumakbessen.html

Sumak koop je bij de Turk.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten, Caroline

Naomi de Jong zei

Dit recept heb ik inderdaad over het hoofd gezien in het boek Jeruzalem. Dankzij jou ga ik het zeker maken.

Ik neem altijd Za’atar mee als ik terug uit Israel kom en maak bijv Labneh mee. ...Heen met hagelslag, kaas en dropjes, terug met kruiden en heerlijke Madjoul dadels. Maar volgens mij kan je deze kruidennegsel zeker ergens hier vinden of online bestellen?? Aan sumak zou nog wat tijm en oregano toevoegen.

Bedankt voor het dele Caroline, groetjes weer,
Naomi

Caroline Brouwer zei

Hallo Naomi,
Za'atar koop je tegenwoordig gewoon bij de AH in blikjes van Jonnie Boer.
groetjes, Caroline

Naomi de Jong zei

Bedankt Caroline! vandaag gevonden, helemaal niet verwacht...leuk is het, dat (bijna) alles tegenwoordig gewoon zo om de hoek verkrijgbaar is!
Groetjes, Naomi