zondag 23 augustus 2015

Rode biet en pruimen met een rozen-walnootdressing


Ingrediënten:
- 50 g zout
- 750 g bietjes (je houdt 400 g over)
- 2 takjes verse oregano, alleen de blaadjes
- 1 el rode wijnazijn
- 1 el olijfolie
- 1 zakje rucola (55 g)
- 4 takjes verse munt
- 4 pruimen (of meer)

Voor de walnootdressing:
- 60 g g walnoten, geroosterd
- 1 el rozenwater (Turkse winkel)
- 1 tl honing
- 1 el olijfolie
- ¼ tl versgemalen zwarte peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 220 'C en bekleed een bakplaat met aluminiumfolie en strooi het zout erover. Leg de bietjes heel en met schil op het zout en rooster ze 1½ - 2 uur afhankelijk van hoe groot de bietjes zijn. Het zout absorbeert het vocht, zodat de bietjes roosteren i.p.,v. gaar koken en worden heerlijk zoet. Prik in een bietje om te kijken of ze gaar zijn, je mes moet er gemakkelijk ingaan.
2. Haal de bietjes uit de oven en laat ze iets afkoelen totdat je ze kunt vastpakken. Schil de bietjes en snijd ze in partjes. Als je verschillende kleuren gebruikt, kun je er ook voor kiezen sommigen in blokjes te snijden.
3. Doe de bietjes in een kom (of verschillende kommen als je verschillende kleuren bietjes gebruikt). Doe de oregano, azijn en olijfolie erbij en meng goed. Dek de kom af en zet in de koelkast tot gebruik  (dit kun je al een dag van tevoren doen).
4. Hak de walnoten grof en doe ze met de andere ingrediënten voor de dressing in een klein kommetje en meng goed.
5. Verdeel voor het serveren de rucola en muntblaadjes over een groot bord of over kleine bordjes en verdeel daar de bietjes over. Snijd elke pruim in 8 partjes en leg die erbij. Breng op smaak met zeezout. Schep er royaal de walnootdressing over en serveer.

Tip: je kunt alle kleuren bietjes en pruimen gebruiken. Voorgerecht voor 4 personen of hoofdgerecht voor 2 personen.

Bron: Honey & Co

Tja, wat zal ik zeggen van deze salade; best lekker, je proeft echt het rozenwater en dat vond ik heerlijk.  Ik houd van die smaak en ook van oranjebloesemwater. De salade van perziken, geitenkaas en geroosterde amandelen waar oranjebloesemwater in gaat (uit hetzelfde boek), vond ik lekkerder. Ik denk dat ik de verkeerde keus heb gemaakt met de pruimen. Ik gebruikte reine claudes, leek me leuk de groene kleur bij de bietjes, maar ik denk dat je beter voor een wat zuurdere pruim kunt kiezen. Het zoet van de pruimen viel een beetje weg tegen de rest. 

Geen opmerkingen: