donderdag 27 augustus 2015

Salade met quinoa, amandel & munt


Ingrediënten:
- 1 courgette, in dunne schijfjes
- 1 aubergine, in dunne schijfjes
- 1 el olijfolie + extra voor het grillen
- 1 teen knoflook, geperst
- zeezout
- 250 g quinoa
- 1 tl kaneel
- sap van een ½ citroen
- handvol muntblaadjes
- handvol korianderblaadjes
- 2 avocado's, in kleine blokjes
- 3 el bruine of gele rozijnen
- granaatappelpitjes van 1 granaatappel
- 100 g gezouten amandelen, geroosterd

Bereiden:
1. Begin met het grillen van de aubergine en courgette: Verwarm de oven voor op 200' C en bestrijk de aubergine-en courgette plakjes dun met olijfolie en bestrooi ze met zeezout. Leg ze op een rooster en  zet ze in de oven. Laat ze lichtjes kleuren en zacht worden, dit duurt ongeveer 15 minuten. Haal ze uit de oven en doe ze in een schaal. Voeg de olijfolie en knoflook toe en zet apart.
2. Kook de quinoa met de kaneel en het zout volgens de verpakking gaar, giet af .
3. Schep de gare quinoa in een schaal en laat iets afkoelen. Voeg het citroensap, de kruiden, de groentes, avocado en rozijnen toe en hussel alles goed door elkaar.
4. Garneer met de amandelen en de granaatappelpitjes en serveer.

Bron: The Green Kitchen Travels

Dit recept is geïnspireerd op een Marokkaanse couscoussalade,  maar ipv couscous is er quinoa gebruikt. Een heerlijke salade met kruidige, zoete  smaken. Ik verheug me nu al op het restje bij de lunch.

5 opmerkingen:

Nell Nijssen zei

Afgezien van de kaneel, lijkt me dit een fijne salade. En ja, ik moet nodig weer eens iets met quinoa doen. Tip voor aanstaand weekend!

Carlien zei

Weet u een alternatief voor knoflook? Ik gebruik dat niet graag om diverse redenen.
Of gewoon weglaten? Maar dat is niet voor elk recept een optie?

Caroline Brouwer zei

@Catharina, ik ben bang dat er geen alternatief voor is. Hoewel het natuurlijk toch wel een lekker smaakje geeft, kun je het in dit recept best weglaten.

Carlien zei

Dank!

Anoniem zei

Ik heb deze salade al verscheidene malen gemaakt. En inderdaad, elke keer weer overheerlijk. Bedankt voor het recept!
vrgr Maya