zondag 15 juli 2012

Abrikozentaart met frangipane


Ingrediënten voor de bodem:
- 150 g patentbloem
- 35 g poedersuiker
- snuf zout
- 125 g koude roomboter, in blokjes


Ingrediënten voor de vulling:
- ca. 6 abrikozen, pitten verwijderd en in vieren gesneden (of ca. 300 g kersen, ontpit)
- 200 g amandelspijs, verkruimeld
- 115 g roomboter, op kamertemperatuur
- 45 g suiker
- 1/8 tl amandel-extract
- snuf zout
- 2 grote eieren, op kamertemperatuur
- 30 g patentbloem


Bereiden:
1. Vet een ronde vorm met losse bodem van 24 cm doorsnede goed in met boter. En verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte.
2. Doe de bloem, poedersuiker en zout in een kom en voeg de koude boter toe. Wrijf de boter met je vingers door de bloem en kneed snel tot een deeg. (je Kunt dit ook in de keukenmachine doen en op de pulseknop drukken). Druk je deeg gelijkmatig uit in de ingevette vorm, maak de rand hoog, want die zakt wat in tijdens het bakken. Zet de vorm met het deeg minstens 15 minuten (ik heb het 1 uur gedaan) in de vriezer.
3. Zet de vorm zo uit de vriezer in de oven en bak de bodem ca. 20 minuten in de oven, tot de bodem gaat kleuren. Haal uit de oven en laat iets afkoelen.
4. Doe de amandelspijs, boter,suiker, zout en amandel-extract in een kom en mix met de handmixer ca. 3 minuten tot een glad mengsel. Voeg één voor één de eieren toe en mix goed tussendoor. Mix na het laatste ei nog 2 minuten en voeg dan de bloem toe en meng het erdoor.
5. Strijk de frangipane uit over de bodem en verdeel de vruchten erover (druk ze er iets in). Zet de vorm 30- 40 minuten in de oven en bak de taart goudbruin. Verwijder de rand na het bakken en laat de taart op een rooster afkoelen.
Bestrooi voor het serveren met poedersuiker.

Bron: "Uit de Keuken van Levine"


Toen ik dit heerlijke recept op het blog van Levine tegenkwam, wist ik meteen dat ik dit een keer zou gaan maken. En aangezien het nu dè tijd is voor kersen en ander heerlijk zomerfruit, kwam het er snel van. Ik had van de markt kersen en abrikozen meegenomen, de kersen waren zo mooi en lekker (van die grote mooie Hollandse kersen), dat ze het niet overleefd hebben tot ik de taart ging maken. Dan maar met de abrikozen, de combinatie abrikozen en amandelen (frangipane) is ook verrukkelijk. Een groot succes deze taart, niet moeilijk en ontzettend lekker! Binnenkort ga ik de versie met kersen maken.

16 opmerkingen:

Marja zei

Oei, wat ziet deze taart er lekker uit. Ik zoek nog een lekkere taart voor de verjaardag van mijn dochtertje over 3 wk. Deze ga ik zeker onthouden...

Liesbeth zei

Ziet er zeer smakelijk uit. Ik ga binnenkort een recept van Annabel Langbein proberen, een cake met pruimen, maar ik wil er perziken in doen.

Jeanne zei

Lekker Caroline...
Ik heb eens kleine frangipangitaartjes gegeten ook met abrikozen
Heerlijk waren ze.
Dus dit moet een topper wezen
Ik ga hem zeker maken.
Groetjes...

Brenda (Kookt!) zei

Zieter heerlijk uit Caroline!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Mmm, de taart ziet er heerlijk (zomers) uit! Daar heb je vast lekker van zitten smullen ;-)

Fijne zondag!

Groetjes, Kelly

Anoniem zei

Ook al ben ik aan de lijn. Ik moet ff reageren, dit ziet er heerlijk uit. Maar ik ben al 4 kilo afgevallen ik moet er nog vier. Dus dit laat ik even staan.

Anoniem zei

Van de foto's begin ik meteen te watertanden! Ik krijg zin om meteen te beginnen bakken :-). Alleen vraag ik me af wat de temperatuur van de oven is? Heel erg bedankt!

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, het staat er bij de oven moet op 180'C.
@A'dam Fashion Plaza, als je aan het lijnen bent, kunt je deze taart inderdaad beter maar even niet bakken! ;-))

Judith zei

Lekker!
Wij kunnen met z'n tweetjes wel 3 high tea tafels vullen:)

Frauke zei

Wat een prachtige foto's een volgens mij een heerlijke taart. Yummy!

Johanna zei

Wouw, dat ziet er heerlijk uit. Deze gaat ook op mijn lijstje 'nog te maken'!

Emma en Zjanne! zei

Beste Caroline, wij zijn net lid van uw blogje geworden! Wat ziet dit er heerlijk uit, zeg...
Mmmm, LEKKER!
Wij houden ook erg veel van bakken en koken, dit recept gaan we vast en zeker een keer uit proberen!

Liefs, Emma & Zjanne.

Caroline Brouwer zei

@Emma en Zjanne, Leuk hoor! veel bakplezier!
groeten, Caroline

Hannie zei

De taart is heerlijk! Gisteren gemaakt en nu al bijna op. Niet moeilijk te maken. Alleen misschien hoe je 1/8 theelepel amandelextract afmeet. Ik heb maar gewoon 3 druppels gedaan.
Het resultaat met een link even op mijn blog gezet. Nou ja, resultaat, hij was al aangesneden voordat de poedersuiker er over ging. Erg lekker dus. dank je wel.
Groeten,
Hannie

Caroline Brouwer zei

@Hannie,
Dat is inderdaad lastig afmeten, goed dat je er niet teveel in hebt gedaan. Het is nogal sterk spul. Ik denk dat als je het niet in huis hebt, ook wel weg kunt laten.

Anoniem zei

hoi Caroline,

Je taart gemaakt met verse kersen. De taart zag er mooi uit en smaakte verfijnd.De korst vond ik ook lekker knapperig.Ik heb je advies aangenomen en de vorm met het deeg ook 1 uur in de vriezer gezet. Dit ging prima. Jammer genoeg kun je,als je kersen gebruikt de punten iets minder mooi aansnijden vind ik. Het restant heb ik in de diepvriezer gedaan.

groetjes Sylvia